Logo DDGI

Fons Pablo García Cortés, Pablito

Fons Pablo García Cortés, Pablito

Fotògraf de premsa gironí
Almeria, 10/05/1922 - Girona, 1/03/1999

Aquest fons, integrat per imatges que van del 1957 al 1984, va ser generat per l'activitat fotoperiodística de l'autor i conté material de gran interès per a la història i la crònica de les comarques gironines. A banda de documentar els anys del boom turístic de la Costa Brava, amb imatges de personalitats, artistes i famosos d'arreu del món, aplega així mateix un bon nombre de testimonis gràfics de l'activitat social, política i artística de les comarques gironines. Durant la seva llarga trajectòria, que s'inicià el 1957, Pablito va treballar per als diaris Los Sitios de Girona, L'Indépendant de Perpinyà, Tele-Exprés, Lean, Dicen i altres rotatius de Barcelona, com també per a les agències EFE i Europa Press, va ser testimoni privilegiat d'esdeveniments de tota mena i va realitzar reportatges que han fet la volta al món.

El dipòsit del fons Pablito fou acordat el 1993 entre el mateix fotògraf i la Diputació de Girona.

Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 3
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Pablo García Cortés, Pablito
Data/es
Dates de creació: 1940-1984 / Dates d'agregació: 1980-1984 i 1984-2009
Volum i suport
74.360 negatius de 35 mm, en plàstic acetat de cel·lulosa i en blanc i negre; 297 negatius de 35 mm, en plàstic i en color; 475 fotografies en paper, en blanc i negre, i de 10 × 15 cm; 1.028 fotografies en paper, en blanc i negre, i de 13 × 18 cm; 1.654 fotografies en paper, en blanc i negre, i de 18 × 24 cm (procediment: gelatina de revelatge químic); 570 fotografies en paper, en color, i de 10 × 15 cm; 31 fotografies en paper, en color, i de 13 × 18 cm, i 7 fotografies en paper, en color, i de 18 × 24 cm.
Àrea de context
Nom del productor/s
Pablo García Cortés
Història del/s productor/s
El fons es va generar a partir de l'activitat fotoperiodística de l'autor, centrada en el fotoperiodisme sobretot a les comarques gironines. Es trobava ubicat al seu domicili, i la majoria de negatius estaven col·locats en els seus sobres originals de paper amb tires de paper cristall, als quals l'autor donava una numeració relacionada amb la cronologia de realització. Una altra part del material, sobretot rotlles de negatius sense tallar i còpies en paper, estava desada en capses grans de cartró, tot barrejat i sense ordre ni numeració; només en alguns casos hi havia escrit amb retolador permanent l'any i el tema a la punta d'alguna tira de negatius. L'any 1993 el fons va ingressar a INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, i l'acord es va formalitzar amb el mateix fotògraf i la Diputació de Girona per conveni signat de dipòsit. El primer tractament va ser la digitalització dels negatius originals i la transferència al format de Kodak Photo-CD de més de 20.000 negatius. Alhora, se'n va fer una còpia en supercontactes i es van guardar els originals copiats a les carpetes on es van col·locar els supercontactes. També es va fer una llista inventari. Tot seguit, es va descriure el fons a manera d'unitat documental composta en una base de dades pròpia de l'arxiu, i les descripcions es van basar en les que contenien els sobres de les imatges negatives originals, fetes pel mateix autor. L'any 1996 es va descriure el 25 % del fons i l'any 1999 ja en constava descrit el 60 %. Aquesta descripció es va fer amb un document de Word i en una base de dades que posteriorment es va abocar a la general del Centre, en la qual es gestionen tots els fons. L'any 2005, amb l'autor ja difunt, la vídua, Ramona Pera, va fer cessió en comodat del fons i es va rescindir el contracte de dipòsit. L'any 2006 va fer donació del fons i dels drets d'explotació i es va rescindir el conveni de cessió en comodat. També es van revisar les descripcions del fons i es va elaborar una llista de possibles duplicats per eliminar. L'any 2007 la Sra. Ramona Pera va trobar més material fotogràfic del seu espòs en un pàrquing que era propietat de la família i, després de revisar-lo, el va ingressar a INSPAI en dues entregues, una el 2007 i una altra el 2008. Es tractava de capses de cartró amb rotlles de negatius de plàstic sense tallar i fotografies en paper, alguns en mal estat a causa de la humitat o la brutícia. Aquest material va ser comptat i revisat pels tècnics d'INSPAI. Tot seguit es van organitzar les imatges, es van netejar i separar les que presentaven un estat de conservació molt dolent i la resta es van col·locar en capses i es conserven a les dependències d'INSPAI a l'espera de ser tractades. Aquell mateix any 2008 es va elaborar una guia de digitalització i va ser digitalitzat per una empresa externa. De l'any 2009 a l'any 2013 es van migrar les imatges digitals del format Kodak Photo-CD a TIFF i a JPEG per la possible obsolescència del format anterior. Queda pendent el tractament de conservació i restauració de tot el fons i el tractament arxivístic d'una part. L'any 2013 Ramona Pera es va posar en contacte amb INSPAI per donar el material fotogràfic del seu marit, les càmeres amb les quals va treballar, els objectius i els negatius de plàstic de 35 mm referents al pintor empordanès Salvador Dalí.
Història arxivística
El fons es va generar a partir de l'activitat fotoperiodística de l'autor, centrada en el fotoperiodisme sobretot a les comarques gironines. Es trobava ubicat al seu domicili, i la majoria de negatius estaven col·locats en els seus sobres originals de paper amb tires de paper cristall, als quals l'autor donava una numeració relacionada amb la cronologia de realització. Una altra part del material, sobretot rotlles de negatius sense tallar i còpies en paper, estava desada en capses grans de cartró, tot barrejat i sense ordre ni numeració; només en alguns casos hi havia escrit amb retolador permanent l'any i el tema a la punta d'alguna tira de negatius. L'any 1993 el fons va ingressar a INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, i l'acord es va formalitzar amb el mateix fotògraf i la Diputació de Girona per conveni signat de dipòsit. El primer tractament va ser la digitalització dels negatius originals i la transferència al format de Kodak Photo-CD de més de 20.000 negatius. Alhora, se'n va fer una còpia en supercontactes i es van guardar els originals copiats a les carpetes on es van col·locar els supercontactes. També es va fer una llista inventari. Tot seguit, es va descriure el fons a manera d'unitat documental composta en una base de dades pròpia de l'arxiu, i les descripcions es van basar en les que contenien els sobres de les imatges negatives originals, fetes pel mateix autor. L'any 1996 es va descriure el 25 % del fons i l'any 1999 ja en constava descrit el 60 %. Aquesta descripció es va fer amb un document de Word i en una base de dades que posteriorment es va abocar a la general del Centre, en la qual es gestionen tots els fons. L'any 2005, amb l'autor ja difunt, la vídua, Ramona Pera, va fer cessió en comodat del fons i es va rescindir el contracte de dipòsit. L'any 2006 va fer donació del fons i dels drets d'explotació i es va rescindir el conveni de cessió en comodat. També es van revisar les descripcions del fons i es va elaborar una llista de possibles duplicats per eliminar. L'any 2007 la Sra. Ramona Pera va trobar més material fotogràfic del seu espòs en un pàrquing que era propietat de la família i, després de revisar-lo, el va ingressar a INSPAI en dues entregues, una el 2007 i una altra el 2008. Es tractava de capses de cartró amb rotlles de negatius de plàstic sense tallar i fotografies en paper, alguns en mal estat a causa de la humitat o la brutícia. Aquest material va ser comptat i revisat pels tècnics d'INSPAI. Tot seguit es van organitzar les imatges, es van netejar i separar les que presentaven un estat de conservació molt dolent i la resta es van col·locar en capses i es conserven a les dependències d'INSPAI a l'espera de ser tractades. Aquell mateix any 2008 es va elaborar una guia de digitalització i va ser digitalitzat per una empresa externa. De l'any 2009 a l'any 2013 es van migrar les imatges digitals del format Kodak Photo-CD a TIFF i a JPEG per la possible obsolescència del format anterior. Queda pendent el tractament de conservació i restauració de tot el fons i el tractament arxivístic d'una part. L'any 2013 Ramona Pera es va posar en contacte amb INSPAI per donar el material fotogràfic del seu marit, les càmeres amb les quals va treballar, els objectius i els negatius de plàstic de 35 mm referents al pintor empordanès Salvador Dalí.
Dades sobre l’ingrés
L'ingrés del Fons Pablito ha passat per diversos estadis: l'any 1993 es va fer un contracte de dipòsit entre el mateix autor i la Diputació de Girona; l'any 2005 la vídua, Ramona Pera, amb la Diputació, va fer un contracte de cessió en comodat del fons fotogràfic de Pablo García Cortés (Pablito), i l'any 2006 Ramona Pera va rescindir el contracte anterior i va fer donació de fons i cessió de drets d'explotació del fons fotogràfic de Pablo García Cortés (Pablito).
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
El fons aplega la documentació fotogràfica generada pel seu productor i autor, Pablo García, durant la seva carrera professional com a reporter gràfic i fotoperiodista, sobretot centrada en la premsa de les comarques gironines. L'abast cronològic del material gràfic s'estén des del 1940 fins al 1999, quan l'autor mor. L'abast geogràfic es concentra sobretot en les comarques gironines. El contingut temàtic es pot desglossar en el treball que va dur a terme per a l'edició de la Costa Brava del diari de Perpinyà, L'Indépendant, referent al boom turístic que va patir la Costa Brava durant els anys seixanta, amb imatges de turistes, l'oci de discoteques, corres de toros, personatges famosos, etc. De la seva etapa com a redactor i reporter gràfic d'agències tan importants com l'EFE, tenim imatges d'actes polítics i socials, successos, actes culturals, actes esportius, personatges famosos com Salvador Dalí i altres artistes del món de la faràndula dels anys seixanta i setanta fent els seus espectacles.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure i gratuït.
Àrea de documentació relacionada
Documentació relacionada
Retalls de diaris on va publicar les seves imatges i material de propaganda de discoteques, sales de ball i llocs on va fer reportatges.
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
SGM, desembre del 2009-2013.
Fonts
< Torna al llistat Següent fons >
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018