«Josep Esquirol, la mirada a la pesca de l'Empordà a les portes del canvi». Alfons Garrido.
Una mirada al passat mariner de l'Empordà
Avui és Santa Carme, patrona dels mariners! En aquest dia tan especial per la gent del mar, publiquem una nova entrada al blog dedicada a la mirada única de Josep Esquirol, fotògraf que va immortalitzar la vida marinera de l'Empordà a principis del segle XX.
L'article del Dr. Alfons Garrido ens convida a redescobrir la pesca tradicional de l'Empordà a través de l'objectiu de Josep Esquirol, fotògraf que captà amb sensibilitat única la vida marinera a principis del segle XX.
Les seves imatges, conservades a INSPAI, documenten un món a punt de desaparèixer, on la vela llatina i les xarxes a peu de platja conviuen amb l'arribada imminent dels motors d'explosió. L'obra d'Esquirol, al costat de figures com Amades, Roig o Ruyra, esdevé testimoni etnogràfic i artístic d'un univers mariner que, tot i la seva duresa, respirava comunitat, saviesa i arrelament.
Una finestra a un passat viu, que ens ajuda a entendre les transformacions profundes del món pesquer i a valorar el patrimoni marítim com a part essencial de la nostra memòria col·lectiva.
Josep Esquirol, la mirada a la pesca de l'Empordà a les portes del canvi
Dr. Alfons GarridoAssociació d'Iniciatives Rurals i Marítimes de Catalunya
«Tot contemplant la fotografia Platja de l'Escala amb barques presa per Josep Esquirol l'agost de 1923, és una sorpresa increïble descobrir que sigui una porta oberta a un altre temps. Encara s'hi respira aquella cadència ancestral pròpia de la tradició marinera catalana, marcada per l'estampa de la vela llatina, però l'amenaça del rugit incipient dels motors d'explosió hi sobrevola sense ser-ne conscients. Encara no s'hi intueix que modernitat i tradició havien començat a confrontar-se i que l'una desplaçaria l'altra. Aquesta fotografia esdevé un testimoni congelat d'una evocació del passat en plena desaparició.
De fet, les imatges de Josep Esquirol conservades a INSPAI són una finestra excepcional a l'univers mariner empordanès a les portes de la gran revolució [...] »
Continua llegint l'article «Josep Esquirol, la mirada a la pesca de l'Empordà a les portes del canvi»
Fotografies:
1. ESQUIROL PÉREZ, Josep. Platja de l'Escala amb barques, agost de 1923. Fons Martí Roura. IF 756246. INSPAI.
2. ESQUIROL PÉREZ, Josep. Menut Patot, pescador de l'Escala, 1920-1930. Fons i col·lecció Emili Massanas i Burcet. IF 59203. INSPAI.
3. ESQUIROL PÉREZ, Josep. Pescadors desmallant sardines a l'Escala, 1900-1931. Fons Martí Roura. IF 756204. INSPAI.
4. ESQUIROL PÉREZ, Josep. Marina: sardinals i barques de vela llatina creuant la punta de l'Escala, 1900-1930. Fons i col·lecció Emili Massanas i Burcet. IF 59183. INSPAI.