Logo DDGI

Fons Marçal Molas

Fons Marçal Molas

Marçal Molas i Vidal (Sant Gregori, 1968) es va formar a l´escola Eina de Barcelona (1988-1991), on va tenir el mestratge de fotògrafs com Manel Esclusa i Humberto Ribas. L´octubre de 1990 va començar a treballar de fotoperiodista al Diari de Girona, on va desenvolupar gran part de la seva carrera professional, fins a l´any 2000, retratant a fons la vida social, política, cultural i esportiva de les comarques gironines. Més de dues terceres parts del fons dipositat a INSPAI corresponen a aquesta etapa professional.

A partir de l´any 2000 l´obra de Marçal Molas se centra en l´àmbit de la natura, tant en fotografia de flora i fauna com de paisatges, i durant aquesta dècada realitza diverses exposicions. Aquesta segona etapa del fotògraf, més personal i destinada a la recerca de nous llenguatges, constitueix l¿altre gran volum del material dipositat a INSPAI.

La producció pròpia del fotògraf inclou també imatges de l´àmbit personal amb instantànies del seu poble natal, Sant Gregori; les trobades amb amistats; reunions familiars, i diferents viatges, d´entre els quals destaca el realitzat l´any 1994 a Bluefields (Nicaragua). El fons es completa amb imatges dels àlbums de la família del fotoperiodista. L´any 2017 la totalitat del seu fons fotogràfic va ingressar a INSPAI, Centre de la Imatge.

Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 57
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Marçal Molas
Data/es
1990-2016
Volum i suport
133.500 fotografies analògiques, de les quals hi ha 76.225 negatius de 35 mm, en plàstic acetat de cel·lulosa i en blanc i negre; 45.330 negatius de 35 mm, en plàstic i en color; 9.800 diapositives; 1.278 fotografies en paper, en blanc i negre i en color; 637 negatius de 6 × 6 en plàstic acetat de cel·lulosa i en blanc i negre, i 230 d¿altres formats. 61.800 imatges digitals.
Àrea de context
Nom del productor/s
Marçal Molas i Vidal
Història del/s productor/s
Marçal Molas i Vidal (Sant Gregori, 1968) es va formar a l´escola Eina de Barcelona (1988-1991) on va tenir el mestratge, entre d´altres, de fotògrafs com Manel Esclusa i Humberto Ribas. L´octubre de 1990 va començar a treballar de fotoperiodista al Diari de Girona, on va coincidir amb Jordi Ribot, Jordi Picazo i Pep Iglésias, del qual va aprendre l´ofici. En aquest diari va desenvolupar gran part de la seva carrera professional fins a l´any 2000. També va fer reportatges per a la Revista de Girona i El Triangle. Durant aquesta dècada Molas va retratar a fons la vida social, política, cultural i esportiva de les comarques gironines. Així mateix, durant els anys noranta va participar en diferents certàmens fotogràfics com les Jornades Tarazona Foto (1992), La Pontenca de Girona, amb l`exposició «Bluefields» (19945, i el festival Visa pour l´Image, de Perpinyà (1998 i 1999). A partir de l´any 2000 l´obra de Marçal Molas se centra en l`àmbit de la natura, tant en fotografia de flora i fauna com de paisatges. L`any 2009 va realitzar una exposició al Parc Natural dels Aiguamolls de l´Empordà sobre les aus d´aquest paratge i el 2010 va participar en la Biennal d´Olot amb una exposició que duia el títol «Calculacions d´espai», en la qual mostrava la recerca de nous llenguatges i l´abstracció de les formes de la natura. El setembre de 2017 la totalitat del seu fons fotogràfic va ingressar a INSPAI, Centre de la Imatge.
Història arxivística
El fons fotogràfic tant professional com personal va estar ubicat a la seu del Diari de Girona i al seu domicili particular durant els anys de producció (1990-2016). Els anys 2015 i 2017, personal d´INSPAI, Centre de la Imatge, va realitzar diferents visites a casa del fotògraf, on va poder valorar la totalitat del fons. El fons va ingressar a les instal·lacions d´INSPAI el setembre de 2017. El material original provinent del Diari de Girona estava ordenat cronològicament, i en aproximadament dos terços del material hi constaven el títol i la data de cada reportatge a l´encapçalament de les pàgines. Les primeres tasques realitzades van ser la neteja, la instal·lació, la numeració i la digitalització del fons, entre 2019 i l´inici de 2021. El material fotogràfic estava ubicat originalment en 52 carpetes, 38 de les quals corresponien a la seva època de fotoperiodista al Diari de Girona i 7 contenien imatges de natura. A la resta hi havia fotografies d´altres encàrrecs periodístics, retrats de les amistats del fotògraf, instantànies de Sant Gregori, imatges d´un viatge a Bluefields (Nicaragua) i escenes familiars. També s´hi incloïen 4 àlbums familiars amb positius de diverses èpoques i una capsa amb reproduccions en paper de fotografia de natura. Les imatges es van netejar i instal·lar en material de conservació permanent als dipòsits d´INSPAI, Centre de la Imatge. Al mateix temps que es netejaven i s´instal·laven es va comptabilitzar i numerar el fons, es va fer una petita descripció de referència de les unitats documentals compostes, a partir de la base de dades interna, i es va digitalitzar. A l´hora de valorar què es digitalitzava, en tractar-se la majoria del fons de reportatges periodístics i de natura amb imatges recurrents, es va optar per digitalitzar un 20 % del fons aproximadament. Així, de les 133.000 imatges totals, se´n van digitalitzar unes 25.000.
Dades sobre l’ingrés
Donació del fons per Marçal Molas i Vidal en data 15 de setembre de 2017 i increment en data 4 de desembre de 2019.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
La majoria de les fotografies de Marçal Molas corresponen a la seva època de fotoperiodista al Diari de Girona, on va començar a treballar l´octubre de 1990. Durant aquests anys la producció del fotògraf va ser intensa, i va arribar a publicar fins a una desena de fotos diàries a les pàgines del diari. Aquest material il·lustra la vida social, política, cultural i esportiva de les comarques gironines d´aquells anys. Successos, vida política, actes i rodes de premsa, judicis, retrats de personatges significats en el món de la cultura, representacions culturals de tot tipus, exposicions, així com un ampli ventall de diferents esports, componen els gairebé 90.000 negatius, en blanc i negre i en color, que ens serveixen per apropar-nos no només a la vida de la ciutat de Girona, sinó a la història de la majoria dels pobles de la província en aquells anys. Pel que fa al material de natura, recull gran varietat de la flora i fauna de les comarques gironines, amb una mirada més artística que en el material anterior. Gran part de les imatges corresponen a la zona més propera al domicili del fotògraf, la Bruguera de Sant Gregori, però també retrata altres indrets de la província com els aiguamolls de l´Empordà o el cap Norfeu de Roses. El material conservat en format 6 × 6 ens presenta un Marçal Molas molt més experimental, que juga amb els diferents formats i sensibilitats de les pel·lícules. Pel que fa a la seva vida personal, són nombroses les imatges del seu poble natal, Sant Gregori, i de les estones compartides amb els seus amics durant els anys noranta, així com de l´ambient familiar a la casa de Sant Gregori i d´alguns viatges familiars. Pel que fa als viatges, destaquen per sobre de tots els reportatges de la ciutat nicaragüenca de Bluefields, on el fotògraf va passar unes setmanes l´any 1994, en el marc de l'agermanament d´aquesta ciutat amb Girona. Completen el fons uns 500 positius aplegats de l´arxiu familiar que abasten des de l´inici del segle XX fins als anys setanta.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure i gratuït pel que fa a les sèries Fotoperiodisme i Natura.
Àrea de documentació relacionada
Documentació relacionada
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
JAS, juliol-agost 2021.
Fonts
Diari de Girona (1990-2000) i informació textual del mateix fons.
< Torna al llistat Següent fons >
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018