Fons Ramón Vilà Sanllehí

Fons Ramón Vilà Sanllehí

Ramon Vilà Sanllehí

Ramon Vilà Sanllehí (Girona 1944-2010) fou un fotògraf i artista gironí. Va començar com a fotògraf aficionat. Va ser un col·laborador entusiasta del setmanari Presència i també d'altres revistes de l¿època, com Serra d¿Or. Va compartir amb Josep Maria Boladeras l'estudi de fotografia i publicitat Actini i s¿especialitzà en la fotografia de l'obra de nombrosos pintors i escultors, com ara Domènec Fita, Marcel Martí i Emília Xargay, entre d'altres, la majoria dels quals formaven part del Grup Girona, fundat l¿any 1950. També s¿hi poden trobar fotografies de diferents temàtiques com les de galeria, d¿esdeveniments culturals i esportius, etc.

Es tracta d¿una fotografia amb un caràcter molt artístic, que mostra una imatge molt potent, obtinguda per forts contrastos de llum i ombra que provoquen una forta diferència entre els blancs i els negres, molt més accentuada per la disposició del gra en les imatges tan característica del material fotogràfic utilitzat en l¿època coetània.

Publicà amb Joaquim Ferrer l¿obra Gironins d¿avui: 100 personatges (Fundació Valvi, 2006).

Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 63
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Ramón Vilà Sanllehí
Data/es
Dates de creació i d¿agregació: ca. 1964-2010
Volum i suport
40.000 imatges, negatius i positius en diversos suports (plàstic acetat, plàstic polièster, paper), en diferents formats 6 × 6 cm, 6 × 9 cm, 9 × 12 cm, 35 mm, 18 × 24, blanc i negre, i color. També diverses pel·lícules, 2 ampliadores, càmeres i objectes fotogràfics.
Àrea de context
Nom del productor/s
Ramon Vilà Sanllehí
Història del/s productor/s
Ramon Vilà Sanllehí (Girona 1944-2010) Fou un fotògraf gironí que treballà primer de forma amateur i s¿anà professionalitzant al llarg de la seva vida. També va exercir de treballador de la banca. Estava casat amb Maria Àngels Bancells Viladomà. Ramon Vilà va ser un col·laborador entusiasta del setmanari Presència en l¿etapa difícil i esperançada del restabliment de les llibertats democràtiques i l¿autogovern de Catalunya, en la dècada dels anys seixanta i setanta. També participà en la producció de diversos films, dins del Grup Girona (format entre d¿altres per Enric Marquès, Emília Xargay i Joaquim Casellas), entre els quals destaca És ben difícil matar el petit monstre que tots portem dins (Jordi Lladó, 1969), en el qual també va col·laborar com a càmera. Compartí amb Josep Maria Boladeras l¿estudi de fotografia i publicitat Actini i s¿especialitzà en la fotografia de l¿obra de nombrosos pintors i escultors, com ara Domènec Fita i Marcel Martí. Va publicar amb Joaquim Ferrer l¿obra Gironins d¿avui: 100 personatges (Fundació Valvi, 2006). Ramon Vilà i Sanllehí pertanyia a la generació que a través de la cultura s¿enfrontà a la marginació que la dictadura franquista imposava a la societat catalana.
Història arxivística
El mes de març del 2021, la filla del fotògraf, Iolanda Vilà, es va posar en contacte amb INSPAI, Centre de la Imatge, per informar-se sobre la possibilitat d¿ingressar el fons al Centre, fet que es va produir el 16 de setembre del 2021. El mateix setembre del 2021, la restauradora Anna Ferrer va fer una inspecció general de les fotografies del fons Ramon Vilà, amb l¿objectiu de valorar-ne l¿estat de conservació i preveure la necessitat de tractament previ a digitalitzar-les, i va elaborar un informe de valoració de l¿estat de conservació. Segons Anna Ferrer, tot el material fotogràfic del conjunt era en plàstics i sobretot en fundes de paper cristall (glassine), raó per la qual el fons en general no presenta gaire pols ni brutícia. Però aquests sobres, que eviten que el material s¿empolsini, provoquen, per altra banda, problemes de deteriorament. El fons presentava descomposició química dels suports d¿acetat, que seguirà avançant si les condicions de protecció íntima i d¿emmagatzematge del material no són les adequades. S¿hi va trobar presència d¿adhesius, sobretot en les diapositives, que calia retirar. I algunes fotografies presentaven infeccions microbiològiques que calia tractar amb una desinfecció. Durant els anys 2021 i 2022, SNC, CM, MGF i AFM van fer un preinventari del fons, en què van indicar els camps següents: fons, autor, títol, dates, lloc, municipi, personatges, observacions, format, suport, cromia. Es preveu la finalització del preinventari el 2024.
Dades sobre l’ingrés
El 18 de gener de 2022 es va signar el contracte de donació del fons fotogràfic Ramon Vilà i Sanllehí i la cessió de drets d¿explotació a la Diputació de Girona entre la filla de l¿autor, Iolanda Vilà Bancells, i la Diputació de Girona.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
Aquest és un fons sobretot dedicat a retratar l¿obra d¿artistes gironins, com Emília Xargay, Domènec Fita o Salvador Dalí, entre d¿altres. Tot i així, també s¿hi poden trobar fotografies de diferents temàtiques, com les familiars, de galeria, d¿esdeveniments culturals i esportius, etc. Les fotografies tenen un caràcter molt artístic, fet que mostra una imatge molt potent, obtinguda per forts contrastos de llum i ombra que provoquen una forta diferència entre els blancs i els negres, molt més accentuada per la disposició del gra en les imatges tan característica del material fotogràfic utilitzat en l¿època coetània. L¿autor controlava tot el procés de creació de les seves imatges, fins i tot el revelatge, fet al garatge de casa seva, on tenia un espai fosc adequat com a laboratori i amb llum vermella per poder fer les positivacions en paper. Per a aquesta tasca disposava de dues ampliadores, una de pas universal i una altra per a negatius i diapositives de 6 × 6. El fons està compost per 900 imatges aproximadament positives (positivats vintage del mateix autor); unes 40.000 imatges aproximadament en suport plàstic (polièster i acetat), compostes per diapositives 6 × 6, 6 × 9, 9 × 12, i negatius 6 × 6, 6 × 9 i 35 mm. També s¿hi troben llibretes amb llistes relacionades amb els sobres de negatius i diapositives, i les llibretes d¿estudi de com feia les seves fotografies; càmeres i objectes fotogràfics i pel·lícules. La cromia de les imatges és majoritàriament blanca i negra, i un 10¿% són en color. Algunes de les temàtiques més importants del fons, a partir de les llistes i dels índexs d¿arxivadors creats pel mateix autor, són les següents: casaments, retrats i fotos de carnet, festivals de música, reportatges familiars (vacances d¿estiu, esquí als Alps, etc.), obres de teatre (teatre d¿estiu, sala Beckett, etc.), esports (natació, tennis, handbol, escalada, excursions, futbol, etc.), viatges (París, Marroc, etc.), mítings polítics, incendis forestals, balls populars i, sobretot, obres d¿arquitectura, reproduccions de quadres, exposicions, escultura, etc. Entre els reportatges, se¿n troben per a la revista Presència, per a la revista CAU, per al GATEPAC del Col·legi d¿Arquitectes de Girona, per a la revista Serra d¿Or, fotos Actini, fotos personals, etc. L¿àmbit geogràfic de les fotografies es concentra sobretot a les comarques gironines, però també hi ha alguns reportatges localitzats a Barcelona, Catalunya, Espanya i Europa.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure i gratuït.
Àrea de documentació relacionada
Documentació relacionada
El productor i autor del fons tenia una llibreta manuscrita i dibuixada en què explicava pas per pas com feia la seva fotografia contrastada, per tenir la seva tècnica estudiada i perfeccionar-la. Al canal de YouTube del Centre i Difusió de la Imatge de Girona (CRDI) es pot visionar el film És ben difícil de matar el monstre que tots portem a dintre.
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
Lydia Ballester, setembre del 2022. Jordi Algué, octubre del 2022.
Fonts
Documentació administrativa relacionada amb l¿ingrés i el tractament tècnic del fons. Llista descriptiva proporcionada per la família de Ramon Vilà.
< Torna al llistat
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018