Icona agenda Actualitat

Taller de fotografia al col·lodió Taller de fotografia al col·lodió Taller de fotografia al col·lodió Taller de fotografia al col·lodió
Dijous 9 de Desembre

Taller de fotografia al col·lodió

Taller de Fotografia al col·lodió


El servei de formació d'INSPAI va organitzar l'any 2018 el "Taller sobre la tècnica fotogràfica del col·lodió humit", que va impartir per Miquel Àngel Prat Cardó, fotògraf artístic, nascut a Sagàs (Barcelona), el qual treballa amb procediments fotogràfics antics.

El taller de fotografia s'emmarca en els actes de celebració del Dia Internacional dels Arxius. Va constar d'una primera part teòrica en què es va fer una introducció a la història del procediment del col·lodió humit, les seves formulacions i el seu procés de preparació, i d'una segona part pràctica que es va dur a terme al laboratori fotogràfic, en la qual es va preparar el material i els assistents van poder realitzar la seva placa fotogràfica de col·lodió humit amb càmeres i material fotogràfic i de revelatge antics.

La importància de l'emulsió en fotografia: el col·lodió

La tècnica fotogràfica al col·lodió va ser creada l'any 1851 per  Gustave Le Gray. Va ser molt utilitzada fins a finals del segle XIX  per molts fotògrafs, en estudi i en exterior. Posteriorment, la va perfeccionar Frederick Scott Arher en un article per a la revista anglesa The Chemist.


L'aparició d'aquesta nova tècnica va provocar l'abandonament d'altres procediments com ara el daguerrotip, que no permetia fer còpies, o el calotip, de menor nitidesa. Va suposar una millora en l'estabilitat de l'emulsió i es va aconseguir disminuir el temps d'exposició.

Distingim quatre tipus de fotografies amb emulsions al col·lodió: l'ambrotip, el ferrotip, els negatius sobre placa de vidre al col·lodió i els positius al col·lodió sobre paper. En tots la imatge es forma gràcies a les partícules microscòpiques de plata que estan en suspensió dins d'una capa de col·lodió.

Col·lodió en fotografia, una tècnica artesana

El col·lodió fotogràfic és un líquid viscós i adhesiu que una quan es barreja amb nitrat de plata s'estén sobre la placa. Quan els dissolvents s'evaporen, es forma una fina pel·lícula seca, uniforme i transparent

Un tret fonamental del col·lodió és que requereix la preparació i revelatge de les plaques in situ. Per obtenir resultats nítids és molt important que les plaques estiguin ben netes i sense ratllades. La placa ha d'estar humida en tot moment, des de la captura al revelat.

Aquest procediment implicava que els fotògrafs haguessin de desplaçar-se amb un laboratori ambulant, moltes vegades en forma de tenda o  carruatges adaptats.

En els negatius sobre vidre al col·lodió hi solen aparèixer imperfeccions com l'emulsió irregular o la placa mal tallada degudes a la preparació in situ. Són fàcils d'identificar per l'aspecte gris lletós o marronós de l'emulsió que els diferencia dels negatius a la gelatina sobre vidre, de tonalitat grisa neutra.

El paper al col·lodió per a fotografies positives es va fabricar entre el 1866 i els trenta del segle XX. Està format per tres capes, la capa entre l'emulsió i el suport a base de sulfat de bari, un material inert químicament. Representa una millora tècnica respecte als papers a l'albúmina. L'emulsió de col·lodió sobre el paper és molt fina i sensible a les ratllades. Pot ser de tonalitat violàcia si està virada a l'or o negra neutra si està virada al platí.


Font:

Maynés i Tolosa, Pau.  Fotografia: la conservació de col·leccions de fotografies, Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2005, col·lecció «Museus. Documentació».


Blog
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018