Fons Antoni Martí (en tractament)

Fons Antoni Martí (en tractament)

Antoni Martí i Gich (Barcelona, 1947)

Aquest fons és el resultat de l'activitat professional que Antoni Martí ha dut a terme en solitari com a productor i director d'obres cinematogràfiques i documentals.

El contingut del fons es pot desglossar en dues seccions:

- Cinema amateur independent, en format subestàndard de 8 mm i súper-8, trobem documentals experimentals, reportatges i cinema de ficció.

- Cinema professional de 16 i 35 mm s'inclouen noticiaris de l'Institut del Cinema Català realitzats el 1977, documentals de la sèrie Comarques de Catalunya encarregats pel Centre Promotor de la Imatge entre els anys 1981 i 1985, i pel·lícules de ficció en format estàndard o 35 mm.

Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 14
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Antoni Martí (en tractament)
Data/es
Dates de creació: 1969-1984 / Data d'agregació: 1984-2008
Volum i suport
28 produccions audiovisuals (imatge en moviment), en format de dades MPEG2, de 715 MB d'espai ocupat en disc per imatge, i en suport magnètic, i 13 fotografies en format digital (imatge fixa), en format de dades TIFF sense comprimir, de 27 MB d'espai ocupat en disc per imatge, de 2.400 × 3.600 píxels aproximadament, de 21 × 30 cm a 300 PPI, i en suport magnètic.
Àrea de context
Nom del productor/s
Antoni Martí i Gich
Història del/s productor/s
Antoni Martí i Gich (Barcelona, 1947) és documentalista i cineasta. Va estudiar publicitat a l'Escola Massana de Barcelona entre els anys 1966 i 1972, i l'activitat cinematogràfica la començà juntament amb altres professionals, com ara Albert Abril, Quim Monzó, Dolors Fuster, Juli Cuartero, Roser Fradera, Quim Sota i Ernest Costa, utilitzant el format subestàndard en pel·lícules de ficció i cinema independent. A partir del 1977 es va professionalitzar. Així, va fer noticiaris per a l'Institut del Cinema Català (ICC) i, del 1979 al 1983, va impartir classes de cinema al Centre d'Ensenyament de la Imatge (CEI), a l'Escola Massana de Barcelona, a l'Institut d'Ensenyament de la Bisbal i en diverses escoles de Girona (Bruguera, Carme Auguet, Font de la Pólvora, Vila-roja, etc.). Del 1981 al 1985 va dur a terme la sèrie Comarques de Catalunya per a la productora Centre Promotor de la Imatge, juntament amb Ferran Llagostera, Ildefons Duran, Albert Abril, Pep Callís, Manel Cussó i Antoni Verdaguer. També ha col·laborat en més de trenta reportatges per al programa Comarques, de TVE (circuit català), i en la sèrie Pobles de Catalunya, de TV3 i l'ICC.
Història arxivística
Aquest fons és el resultat de l'activitat professional que Antoni Martí ha dut a terme en solitari com a productor i director d'obres cinematogràfiques i documentals. Antoni Martí va iniciar la creació del seu fons a Barcelona, on va començar la seva carrera com a cineasta amb realitzacions cinematogràfiques amateurs amb format de 8 mm i super-8, i més endavant va començar a treballar el cinema professional amb els formats de 16 i 35 mm. Les produccions que va dur a terme, juntament amb altres companys, van ser ordenades, classificades i conservades per ell mateix. L'any 1984, juntament amb quatre socis, va crear la productora Video Play Serveis, amb seu al carrer Ample, número 25, de la Bisbal d'Empordà, i les produccions dutes a terme per Antoni Martí van ser traslladades a aquesta seu, on van ser organitzades en una habitació utilitzada per la mateixa productora com a arxiu. S'hi conserva el material de càmera i les produccions acabades. Tot i conservar-se al mateix lloc que les produïdes per Video Play, sempre han estat organitzades a part per no per perdre l'ordre, ni el sentit del fons d'Antoni Martí. Les produccions acabades van ser digitalitzades en format de qualitat MPEG2 per la mateixa productora, que alhora va elaborar un catàleg de totes les produccions. L'any 2008 el Sr. Antoni Martí, conscient del valor de la seva obra, va fer cessió de còpies en digital i de drets d'ús a INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona. L'autor conserva el material original, però segurament al cap d'un termini de temps no especificat serà conservat definitivament a les instal·lacions d'INSPAI. L'ingrés al Centre de la Imatge es va fer a partir de quatre entregues de 50 audiovisuals, cadascuna en format digital dins un suport magnètic de disc dur, i cada entrega va anar acompanyada de llistes a manera de catàleg que els propietaris havien elaborat amb anterioritat. Quan els documents ingressen a INSPAI són migrats a la xarxa de la Diputació de Girona. Juntament amb el material audiovisual, Antoni Martí també va cedir còpies digitals de fotografies dels rodatges de les seves produccions i documentació relacionada amb el fons (descrita en l'apartat 5.3).
Dades sobre l’ingrés
Ingrés el dia 21 de maig de 2009 a partir d'un acord per a la cessió de realitzacions cinematogràfiques del senyor Antoni Martí Gich, amb cessió de drets d'explotació, al Centre de la Imatge de la Diputació de Girona.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
El fons aplega la documentació audiovisual generada per Antoni Martí, juntament amb els seus companys d'inici de carrera cinematogràfica, Albert Abril, Quim Monzó, Dolors Fuster, Juli Cuartero, Roser Fradera, Quim Sota i Ernest Costa. L'abast cronològic del material s'estén des del 1971 fins al 1986, tot i que el 1984 ja treballa en la seva productora, Video Play Serveis (el material de la qual forma part d'un altre fons), i el 1986 encara porta a terme algun treball a banda de l'empresa. L'abast geogràfic del contingut del material és sobretot el territori català, tot i que té material realitzat al territori espanyol, com la zona de Menorca o el nord i el centre d'Espanya. El contingut del fons es pot desglossar en dues seccions: el cinema amateur independent, en format subestàndard de 8¿mm i super-8, i en el qual trobem documentals experimentals, reportatges i cinema de ficció, i el cinema professional, de 16 i 35 mm, en què s'inclouen noticiaris de l'Institut del Cinema Català fets el 1977, documentals de la sèrie Comarques de Catalunya encarregats pel Centre Promotor de la Imatge entre els anys 1981 i 1985, i pel·lícules de ficció en format estàndard o 35 mm. Podem destacar pel·lícules de ficció com Hic digitur dei, del 1976-1977, pel·lícules documentals com El pallasso espanyat, del 1975, i documentals com Som una nació, del 1977. Cal tenir en compte que en les produccions audiovisuals, a part de l'autoria de la producció assimilable al Sr. Antoni Martí, també hi pot haver música, imatges antigues extretes d'altres produccions i guions que tenen associats els seus autors i, per tant, els seus drets. També cal destacar les 13 fotografies de rodatges.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure i gratuït.
Àrea de documentació relacionada
Documentació relacionada
Reproducció en digital de cartells de pel·lícules i documentals fets per Antoni Martí, reproducció en digital de revistes amb entrevistes i documentació referents a Antoni Martí i els seus companys de treball, i retalls de notícies de diaris referents als treballs d'Antoni Martí i els seus companys.
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
Descripció realitzada per SGM a l'octubre del 2009.
Fonts
La mateixa unitat de descripció. Per a una millor descripció s'han utilitzat les llistes elaborades pel productor (mencionats en l'apartat 4.5), la bibliografia que fa referència als productors (mencionada en l'apartat 5.4) i la documentació relacionada (mencionada en l'apartat 5.3).
< Torna al llistat
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018