Fons Consorci Vies Verdes de Girona

Fons Consorci Vies Verdes de Girona

Aquest fons, que va des del 1991 fins al 2001, és un fons obert i, des de l'inici, conté imatges relacionades amb les vies verdes de Girona; un recorregut de 125 quilòmetres de trams ferroviaris no afectats pel trànsit motoritzat que s'estructura en quatre trams:

1. la Ruta del Ferro i el Carbó, que va de Ripoll a Ogassa passant per Sant Joan de les Abadesses;

2. la Ruta del Carrilet Olot-Girona, que va d'Olot a Girona travessant poblets de les valls dels rius Ter, Brugent i Fluvià;

3. la Ruta del Carrilet Girona - Sant Feliu de Guíxols, que des de Girona travessa pel seu marge oriental la depressió de la Selva fins a Llagostera, i des d'allà segueix la vall del Riudaura fins a arribar a la Mediterrània per la població de Sant Feliu de Guíxols;

4. la Ruta del Tren Petit, a tocar del mar, que uneix les poblacions de Palamós i Palafrugell.

Les quatre vies verdes estan gestionades per un mateix organisme: el Consorci de les Vies Verdes de Girona, que integra la Diputació de Girona i els vint-i-vuit ajuntaments de les poblacions per on transcorren les vies.

Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 17
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Consorci Vies Verdes de Girona
Data/es
Dates de creació: 1999 / Data d'agregació: 2001
Volum i suport
331 diapositives de pas universal en color.
Àrea de context
Nom del productor/s
Consorci Vies Verdes de Girona
Història del/s productor/s
Amb l'esperit de fomentar les vies verdes per les antigues rutes dels carrilets de les terres gironines, s'impulsaren i es constituïren els consorcis anomenats de la Via del Tren (de Girona a Sant Feliu de Guíxols) i del Carrilet (d'Olot a Girona), mentre que el de la Ruta del Ferro (Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Ogassa i Olot) es troba en fase de constitució. L'any 2002, i d'una manera pràcticament unànime, es demanava des de tots els àmbits que les tres rutes s'unifiquessin mitjançant la constitució d'un sol consorci en què tingués entrada com a element aglutinador la Diputació de Girona, deixant la porta oberta a la incorporació d'altres rutes que, sumant-se al projecte, volguessin adherir-s'hi per anar ampliant la xarxa per tot l'àmbit de les comarques gironines. La intenció originària dels integrants del projecte de consorci fou comprendre els municipis integrats en l'àmbit territorial de les vies verdes anomenades Ruta de la Via del Tren (de Sant Feliu de Guíxols a Girona), Ruta del Carrilet (de Girona a Olot) i Ruta del Ferro (d'Olot a Ripoll i Ogassa), conjuntament amb la Diputació de Girona. Fent-se ressò d'aquest clam, representants de la Diputació, dels altres dos consorcis i de municipis de la Ruta del Ferro van mantenir diversos contactes i reunions que van fructificar en l'inici de l'expedient per a la constitució del que s'anomenarà Consorci de les Vies Verdes de Girona, que tindrà per objecte assumir les funcions que ara desenvolupen els actuals òrgans rectors de les rutes esmentades. En sessió ordinària del Ple de la Diputació de Girona, celebrat en data 23 d'abril de 2002, a proposta de la Comissió Informativa de Sostenibilitat i Noves Tecnologies, es va aprovar el projecte d'estatuts del Consorci de les Vies Verdes de Girona i la constitució d'una comissió gestora, i en sessió ordinària del 19 de novembre de 2002 del Ple de la Diputació de Girona es va acordar l'aprovació definitiva dels estatuts del consorci i la publicació íntegra del text dels estatuts, així com trametre els acords dels membres del Consorci de les Vies Verdes de Girona juntament amb els estatuts definitivament aprovats a la Direcció General d'Administració Local per a la inscripció del Consorci a la secció complementària del Registre dels Ens Locals de Catalunya. Les quatre vies verdes són gestionades per un mateix organisme: el Consorci de les Vies Verdes de Girona, que integra els vint-i-vuit ajuntaments de les poblacions per on transcorren les vies i la Diputació de Girona. Els objectius i finalitats del Consorci són: a) La planificació, l'execució i la gestió de les Vies Verdes de les comarques de Girona. b) En general, la coordinació de totes les actuacions encaminades a la viabilitat d'aquest projecte. c) El manteniment i la millora del traçat i les connexions entre els diferents traçats. d) L'ampliació i l'extensió de la xarxa de vies verdes de les comarques gironines. e) El suport a les iniciatives socioculturals relacionades amb el traçat. f) La promoció de l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport. g) La promoció de l'ús pels vianants de les Vies Verdes. h) La coordinació de les institucions, federacions i administracions relacionades amb els objectius del Consorci i la promoció de les Vies Verdes. i) L'ajut, el suport i l'assessoria a altres iniciatives semblants. j) L'impuls per a l'obtenció de totes les subvencions que siguin possibles.
Història arxivística
Inicialment es va incloure com una part del Fons de la Diputació de Girona; a partir del gener del 2011 va passar a formar part dels fons custodiats al Centre com un fons institucional propi. El primer registre descrit a la base de dades data del juliol del 2005.
Dades sobre l’ingrés
Es desconeix la data d'ingrés al Centre. Entre el 2001 i el 2005. El primer registre descrit a la base de dades data del juliol del 2005; per tant, ha de ser abans d'aquesta data.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
Imatges relacionades amb les Vies Verdes de Girona, que formen un recorregut de 125 quilòmetres estructurat en quatre trams: la Ruta del Ferro i del Carbó, que va de Ripoll a Ogassa passant per Sant Joan de les Abadesses; la Ruta del Carrilet Olot-Girona, que va d'Olot a Girona travessant els poblets de les valls dels rius Ter, Brugent i Fluvià; la Ruta del Carrilet Girona - Sant Feliu de Guíxols, que va des de Girona, travessant pel marge oriental la depressió de la Selva, fins a Llagostera i des d'allà segueix la vall del Riudaura i arriba a la Mediterrània per la població de Sant Feliu de Guíxols, i, a tocar del mar, la Ruta del Tren Petit, que uneix les poblacions de Palamós i Palafrugell. Els antecedents històrics d'aquestes vies verdes cal anar-los a buscar a la xarxa de carrilets que configurava la comunicació entre pobles de les comarques gironines. A final del segle XIX, la iniciativa privada de la burgesia industrial, amb el suport de la ciutadania i el suport tècnic d'enginyers civils, va anar implantant els anomenats trens econòmics per tal d'incrementar la circulació de mercaderies i l'accés a les zones portuàries. Això va suposar un avanç important en la industrialització i la comunicació entre pobles. La recuperació d'aquestes vies de tren, que anys enrere eren la garantia de la bona relació entre les poblacions, avui ofereix l'oportunitat de descobrir la riquesa cultural, històrica i paisatgística d'aquestes terres, a peu o a cop de pedal. La geografia del terreny i la gran varietat de paisatges fan d'aquesta zona un espai idoni per a la pràctica del cicloturisme i el senderisme.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure.
Àrea de documentació relacionada
Documentació relacionada
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
SPC, desembre del 2010.
Fonts
< Torna al llistat
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018