Fons Carreras Canals

Fons Carreras Canals

Carme Canals Guich i Joaquim Carreras Turon

El fons fotogràfic està format per les imatges preses pel matrimoni format per Carme Canals Guich (Girona, 1939) i Joaquim Carreras (Bescanó, 1935), ambdós fotògrafs amateurs. Carme Canals va néixer el 17 d¿agost del 1939 i regentà durant diverses dècades el quiosc de la plaça Catalunya. Joaquim Carreras Turon va néixer el 17 de juliol del 1935 a Bescanó. A banda del quiosc compartit amb la seva dona, va treballar molts anys en tasques d¿explotació forestal dins l¿empresa privada, als boscos de les Guilleries.

Cap als anys cinquanta, Joaquim Carreras va començar a fer fotografies centrades sobretot en l¿àmbit laboral mentre treballava en la neteja de boscos i en la tala d¿arbres a la zona dels embassaments del Pasteral, Susqueda i Sau. Així, amb la seva càmera va immortalitzar, entre d¿altres, les tasques de construcció d¿aquestes obres d¿enginyeria hidràulica, la construcció de ponts i d¿altres infraestructures, algunes avui ja desaparegudes.

A partir dels anys seixanta va començar a fer fotografies Carme Canals. Entre altres esdeveniments, va retratar l¿últim viatge del Carrilet d¿Olot a Girona, però sobretot la seva faceta com a fotògrafa es va centrar a immortalitzar actes o sortides familiars. Es tracta de les poques dones reconegudes com a fotògrafes entre els fons d¿INSPAI.

L¿àmbit geogràfic del fons es concentra a les comarques del Gironès i la Selva, amb temàtiques tan interessants com el paisatge de la zona als anys cinquanta i seixanta; la construcció de les preses de Sau, Susqueda i el Pasteral; imatges del desaparegut poble de Susqueda, i l¿últim viatge del Carrilet d¿Olot a Girona. Es tracta de fets històrics i socials importants per a les comarques gironines i d¿imatges escasses als fons que conserva INSPAI.

Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 18
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Carreras Canals
Data/es
Dates de creació i d¿agregació: 1949 i 1970
Volum i suport
131 fotografies. 40 negatius de plàstic polièster, blanc i negre, format 35 mm, i 91 fotografies de gelatina i plata per revelatge sobre paper blanc i negre, en format 10 × 15 cm.
Àrea de context
Nom del productor/s
Carme Canals Guich i Joaquim Carreras Turon.
Història del/s productor/s
Carme Canals va néixer el 17 d¿agost de 1939 a Girona. Va regentar durant diverses dècades el quiosc de la plaça Catalunya de Girona. Joaquim Carreras Turon, el seu marit, va néixer el 17 de juliol del 1935 a Bescanó. A banda del quiosc compartit amb la seva dona, va treballar molts anys en l¿explotació forestal dins de l¿empresa privada, als boscos de les Guilleries. El matrimoni comparteix l¿afició a la fotografia, des d¿un vessant amateur i de col·leccionista, que s¿inicià amb les postals antigues. Cap als anys cinquanta, Joaquim Carreras va començar a fer fotografies centrades sobretot en l¿àmbit laboral, mentre treballava en la neteja de boscos i en la tala d¿arbres a la zona dels embassaments del Pasteral, Susqueda i Sau. Així, amb la seva càmera va immortalitzar, entre d¿altres, les tasques de construcció d¿aquestes obres d¿enginyeria hidràulica, la construcció de ponts i infraestructures, algunes avui ja desaparegudes. També va aprofitar el seu treball forestal per fer reportatges fotogràfics de temes variats, però relacionats amb aquest àmbit, com els paisatges de boscos, els oficis antics com les carboneres, i diverses inundacions i crescudes de rius. Carme Canals va començar a fer fotografies als anys seixanta. Entre altres esdeveniments, va retratar l¿últim viatge del Carrilet d¿Olot a Girona, però sobretot la seva faceta com a fotògrafa es va centrar a immortalitzar actes o sortides familiars. Es tracta de les poques dones reconegudes com a fotògrafes entre els fons d¿INSPAI.
Història arxivística
Des de la seva producció fins al seu ingrés a INSPAI, les fotografies es conservaren a casa del matrimoni Carme Canals Guich i Joaquim Carreras Turon, a Girona; les imatges eren dins sobres originals de paper cristall (glassine) i els negatius, en rodets sense tallar, en pots. En el moment de l¿ingrés al centre es va donar d¿alta la col·lecció al registre d¿ingressos i es va fer un inventari en una base de dades, en format Excel, per tal de poder controlar la recepció de les imatges en el moment de l¿entrada a INSPAI. L¿any 2010, l¿especialista en imatge digital en pràctiques Roser Casas, provinent del Centre de la Tecnologia i Imatge Multimèdia de la UPC, va digitalitzar el fons amb un escàner Hasselblad Flextight X5. Posteriorment, Sònia Granel va netejar i codificar les imatges originals i les va instal·lar en material de conservació permanent, en fundes de polièster. Marta Grassot en va fer la descripció a nivell de catàleg. Actualment, les imatges, exceptuant les corresponents a l¿increment de març del 2022, estan descrites i són consultables a través de la web d¿INSPAI.
Dades sobre l’ingrés
L¿any 2009, Joaquim Carreras, aconsellat pel seu amic Xavier Codina (col·laborador d¿INSPAI en diversos ingressos de fons), va donar part del fons del matrimoni a INSPAI, Centre de la Imatge, per tal que es conservessin i se¿n fes difusió. L¿ingrés es va formalitzar el dia 26 de febrer de 2009, d¿acord amb un conveni de donació entre la Diputació de Girona i Joaquim Carreras Turon i Carme Canals Guich. El 24 de març de 2022, Joaquim Carreras i Carme Canals van ingressar 5 imatges de gelatina i plata per revelatge sobre paper blanc i negre, en diferents formats, corresponents a les feines que es portaven a terme en un magatzem de fusta a Anglès, propietat de la família. S¿hi poden veure diferents ginys de l¿època que s¿utilitzaven per treballar la fusta.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
Es tracta d¿un fons de fotografia amateur, ja que els propietaris regentaven el quiosc de la plaça Catalunya a Girona i, per tant, la fotografia no era la seva professió habitual. L¿àmbit geogràfic del fons es concentra a les comarques del Gironès i la Selva, amb temàtiques tan interessants com el paisatge de la zona als anys cinquanta i seixanta; la construcció de les preses de Sau, Susqueda i el Pasteral; imatges del desaparegut poble de Susqueda, i l¿últim viatge del Carrilet d¿Olot a Girona. Es tracta de fets històrics i socials importants per a les comarques gironines i d¿imatges escasses als fons que conserva INSPAI. Les imatges més antigues, fetes als anys 1949-1950, corresponen a la construcció del pantà de Sau i van ser fetes a certa distància, ja que, com que es tractava de grans infraestructures, hi havia vigilància armada i el fotògraf no podia acostar-s¿hi per fer-les. De l¿any 1953 es conserva un reportatge del treball al bosc, prop del mas Colobrant de Susqueda, on apareix el mateix productor. De la dècada següent, durant els anys 1960-1965, es conserva el volum més important de les imatges, corresponents a la construcció del pantà de Susqueda, on es veu el moviment de terres i la construcció de la presa. Els altres reportatges que integren el fons corresponen a un pont de fusta sobre el riu Ter a Susqueda, situat a la carretera entre el Pasteral i Sau; un reportatge de Susqueda, de l¿any 1968, abans que fos inundat per les aigües del pantà, i un reportatge sobre el pont romànic de Sallent, a Susqueda, també negat per les aigües aquell any. Finalment destaca el reportatge de Carme Canals sobre el darrer viatge del Carrilet entre Olot i Girona, fet el juliol del 1967, en el qual podem veure diverses imatges del seu recorregut per Girona, Anglès, el Pasteral, la Cellera de Ter, Amer o Montfullà.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure i gratuït.
Àrea de documentació relacionada
Documentació relacionada
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
Sònia Granel, 6 de maig de 2013. Actualitzada per Jordi Algué, 4 d¿octubre de 2022.
Fonts
La pròpia del fons i entrevista amb el productor.
< Torna al llistat Següent fons >
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situació Avís legal Diputació de Girona 2018