Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 26
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Josep Maria Bohigas Pujol
Data/es
Dates de creació i d¿agregació: dècada de 1950 - dècada de 1980
Volum i suport
1.140 fotografies, negatius en blanc i negre i diapositives en color. Suport: plàstic nitrat i acetat de cel·lulosa; formats: 4 × 10 cm (diapositives estereoscòpiques), 6 × 6 cm, 6 × 9 cm i 7 × 7 cm; procediment: gelatinobromur de plata.
Àrea de context
Nom del productor/s
Josep Maria Bohigas Pujol
Història del/s productor/s
Josep Maria Bohigas Pujol (Olot, 14 de juliol de 1907 - Girona, 7 de desembre de 1983) va ser un metge i aficionat a la fotografia. Passà la infantesa a Sabadell i es llicencià en medicina i cirurgia a la Universitat de Barcelona. Va ser metge de capçalera titular a la Pera (Baix Empordà, fins al 1932) i Borrassà (Alt Empordà, 1932-1935), i el 1936 anà a exercir definitivament a Girona. Aquell mateix any, s¿esposà amb Carme Prats Canet i s¿instal·laren a Can Canet, una casa emplaçada davant la Creu de Palau.
Josep Maria Bohigas tingué grans inquietuds culturals, artístiques, patrimonials i paisatgístiques, que el van dur a implicar-se en activitats per poder-les satisfer, sobretot arreu de les terres gironines. Arran de les seves excursions amb l¿arqueòleg Miquel Oliva Prat, esdevingué un fenomenal coneixedor de l¿arqueologia i en feu moltes imatges. També sentí passió per la pintura, la música, i la lectura ¿reuní una notable biblioteca¿, però el seu centre d¿atenció sempre va ser la fotografia. De fet, presentà les seves obres a concursos i moltes resultaren guardonades, de manera que van aparèixer en revistes, publicacions i programes culturals de Girona.
Gràcies al seu caràcter obert, dirigí múltiples iniciatives o hi participà: va ser fundador i vicepresident de l¿Associació Fotogràfica i Cinematogràfica de Girona i Província (AFIC) ¿nascuda a Girona el 1954 i molt activa durant dues dècades, mitjançant cursos, conferències, exposicions i assessorament als socis sobre la pràctica fotogràfica¿; membre del Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEiEG); del Girona Futbol Club, i de l¿Associació Arqueològica de Girona (AAG). També col·laborà amb la Revista de Girona. En el camp professional va ser membre i president de la Germandat de Sant Cosme i Sant Damià, i tresorer de la junta del COMG (Col·legi de Metges de Girona). Com a divulgador, impartí diverses conferències amb les seves pròpies fotografies, explicant anècdotes i aventures de manera senzilla i irònica. La qualitat artística de moltes de les seves obres queda demostrada pels guardons que van rebre en concursos als quals les presentà.
Història arxivística
Josep Maria Bohigas va exercir de metge de Girona i va ser un gran aficionat a la fotografia. Després de la seva mort, la casa on havia residit, Can Canet, a la cruïlla dels carrers de la Creu i del Migdia, va ser expropiada per l¿Ajuntament de Girona, i, finalment, enderrocada.
L¿any 2010, Pere Peya Fusellas, metge de família, va trobar una part del patrimoni fotogràfic de Bohigas llençada a unes restes de desguàs del que havia estat la casa. Conscient del gran valor que tenia, se la va emportar al seu domicili (al carrer del Rec Torrent Margans, número 14, de Flaçà) per conservar-la. Una capsa petita, una altra de cartró i tres arxivadors de fitxes verdes contenien els negatius ¿dins de sobres¿ i diapositives, organitzats per municipis i per ordre alfabètic. A la majoria dels sobres de negatius i suports de diapositives, hi havia el nom de l¿autor i una descripció geogràfica i cronològica de la imatge.
A finals del 2011, poc després que el fons ingressés a INSPAI, es va fer un primer inventari en Microsoft Excel, amb la informació existent als sobres dels negatius i els suports de les diapositives. S¿hi van remarcar les antigues unitats d¿instal·lació, ja que s¿utilitzarien per redactar la documentació que formalitzés l¿entrada del fons.
Amb la idea de migrar les dades d¿aquest a un nou catàleg, entre el 2012 i el 2013, la tècnica d¿arxiu Karina Reyes ¿de l¿empresa Imthe¿ va documentar algunes imatges i ho va passar tot a una base de dades de Microsoft Access, denominada INSPAI baixes. I, a mitjans de 2014, el restaurador Jordi Mestre Vergés va fer un tractament de neteja i conservació del fons, que presentava força brutícia i fongs, i les fotografies van ser instal·lades en material de conservació permanent.
Dades sobre l’ingrés
El 14 de novembre de 2011, el metge de família Pere Peya Fusellas es va posar en contacte amb INSPAI, Centre de la Imatge, per oferir la donació del fons Joaquim Bohigas Prats. Les tècniques del Centre Sílvia Padrós i Sònia Granel van anar a casa de Pere Peya per obtenir informació que permetés valorar-ne l¿interès. El van recollir i portar a INSPAI, on va quedar en dipòsit. Aleshores es va iniciar el tràmit per formalitzar la donació i, el març del 2012, Peya va presentar un document amb aquesta finalitat al Registre General de la Diputació de Girona.
Atesa la cronologia, la importància de la temàtica i el bon estat de conservació, el 18 d¿abril Natàlia Navarro Sastre, cap d¿INSPAI, en va recomanar l¿acceptació. El 25 d¿abril, Xavier Soy Soler, president de la Comissió de Cooperació Local, Cultural i d¿Acció Social, va proposar el mateix a la Junta General, d¿acord amb un text específic que havia de ser el contracte de donació. El 15 de maig la Junta va aprovar la donació.
Uns mesos després de l¿entrada del fons, l¿interventor de la Diputació es va adonar que aquest no havia estat creat per Joaquim Bohigas Prats, sinó pel seu pare, Josep Maria Bohigas Pujol. Així doncs, es va tornar a tramitar la donació per rectificar l¿equívoc, i el 4 de setembre la Junta va acordar esmenar el nom del fons i canviar-lo al text del contracte.
Finalment, l¿11 d¿octubre de 2012, Pere Peya i Jaume Torramadé Ribas, president de la Diputació, van signar el contracte que incloïa la recognició de Josep Maria Bohigas Pujol com a titular del nom del fons i la cessió dels drets d¿explotació de les imatges.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
El fons personal de Josep Maria Bohigas Pujol mostra la seva vida personal i professional entre les dècades de 1950 i 1980. Hi predominen l'excursionisme i el paisatge, amb una atenció singular als edificis i fets religiosos. El seu interès patrimonial també abraça cases de pagès, masies i xalets. Però en la majoria de fotos hi és present la socialització, sigui amb familiars, amics o companys de feina: comunions, assemblees del Col·legi de Metges, Assemblees del Patrimoni, viatges...
Pel que fa a l'àmbit geogràfic, sobresurten les comarques gironines i la ciutat de Girona; en un segon terme, Barcelona i comarques i, després, la resta de Catalunya. També hi ha imatges del nord d'Espanya, Alemanya i Suïssa.
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
Sònia Granel, gener del 2022.
Elaboració de nous continguts, revisió i actualització: Roger Mirabent, setembre del 2022.
Fonts
Elements descriptius de la majoria dels sobres de negatius i suports de diapositives
Documentació administrativa relacionada amb l¿ingrés i el tractament tècnic del fons.