Àrea d’identificació
Codi de referència
CAT INSPAI 69
Nivell de descripció
Fons
Títol
Fons Manel Lladó Aliu (en tractament)
Data/es
Dates de creació i d¿agregació: 1984-2021
Volum i suport
Entre 150.000 i 250.000 fotografies, amb positius 10 × 15 amb suport paper; negatius de plàstic polièster i plàstic acetat de cel·lulosa, format 35 mm, 10 × 15 cm, gelatina i plata de revelatge químic, en blanc i negre i color, diapositives i imatges digitals JPEG.
Àrea de context
Nom del productor/s
Manel Lladó Aliu
Història del/s productor/s
Manel Lladó Aliu (Girona, 26 de setembre de 1961) és un fotoperiodista català. És fill de Manel Lladó, un dels artífexs de la independència del municipi de Salt i destacat activista esportiu.
La seva activitat en la fotografia es va iniciar com a aficionat i de manera autodidàctica, retratant tot el que es relaciona amb el reportatge social i de carrer en l¿entorn del poble de Salt. A partir del 1984 començà a formar-se amb cursos, seminaris i estudis teoricopràctics de fotografia sobre reportatge social, retrat, estudi, moda i fotoperiodisme a l¿Institut d¿Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC). Va treballar com a fotògraf de la revista del cor Lecturas i de l¿agència Cover de Madrid cobrint les comarques de Girona. També va ser col·laborador de diferents mitjans comarcals i nacionals com Interviu, Panorama, Abc, Diari de Galícia, El 9 Nou i La Vanguardia, entre d¿altres. Fins a l¿any 1991 també va fer treballs fotogràfics en el camp de la moda i la publicitat.
L¿any 1991 es va integrar a l¿equip del diari El Punt com a redactor gràfic, i l¿any 1992 va ser nomenat cap de fotografia del diari.
Ha participat en la realització de 17 llibres turístics de les comarques de Girona, Osona i Andorra, juntament amb el periodista Pep Collelldemont, com Les masies d¿Aiguaviva, un recorregut exhaustiu de prop del centenar de masies del municipi d¿Aiguaviva. Des del 1998 també col·labora amb revistes locals i altres edicions publicant les seves imatges.
Ha fet exposicions individuals i col·lectives a municipis com Girona, Barcelona i Lleida, i a diferents centres i festivals, com el Maremàgnum de Barcelona, la Biennal Olot Fotografia, el Casal Català de Madrid, la població francesa d¿Albi, el Col·legi de Periodistes de Catalunya, i en set edicions de la mostra periodística Premsa Gràfica de Girona.
És membre del col·lectiu fotogràfic Nou de 9 per la difusió de la fotografia i arts plàstiques. També ha participat com a jurat en diferents concursos de fotografia comarcal i nacional, i ha impartit classes de fotografia a nivell d¿aficionat.
Actualment combina la seva tasca al diari El Punt amb altres projectes de retrat i amb la recopilació d¿imatges antigues com ¿Una nova mirada de Valentí Fargnoli¿ per a la Revista de Girona, en què reprodueix cent anys després algunes de les moltes fotografies que Valentí Fargnoli va fer de la província de Girona acompanyades dels textos de Pere Bosch.
Història arxivística
El fons estava conservat al domicili del productor. En el moment d¿avaluar el fons per ingressar-lo a INSPAI, Centre de la imatge, el material presentava un estat òptim, ja que estava col·locat en plàstics i sobretot en fundes de paper cristall, glassine (per als negatius de 35 mm) molt ben conservades. S¿havien de fer tasques en el conjunt i calia adequar el material de conservació a cada tipologia d¿imatge i la neteja en sec per extreure la pols. Les fotografies en color presentaven pèrdua de color, fet habitual en aquest tipus de fotografies, per cronologia i materials.
Les imatges estaven organitzades dins d¿àlbums, i a les carpetes hi ha escrit a fora la cronologia i la temàtica que contenien. A dins de cada carpeta, a la primera pàgina, hi havia una llista descriptiva amb tot el contingut, la cronologia i les pàgines de paper cristall que contenien aquells reportatges. Després, cada pàgina tenia a dalt una petita frase descriptiva de tots els reportatges amb les dates.
Cada reportatge estava numerat i es relacionava amb les seves còpies en paper a partir d¿aquest número i la situació del negatiu per poder trobar sempre l¿original d¿aquesta còpia. De les imatges digitals hi ha llistes de tot el que es conserva. Al diari, l¿autor enviava una tria de 8 o 9 imatges i es quedava la resta del reportatge, tot i que sempre en feia una tria de les mal enfocades, mal realitzades, etc., les quals ja eliminava.
Des de l¿any 1998 ha anat fent una tria o selecció de les millors imatges i de les revelades amb suport paper, i les ha col·locat en àlbums que no va entregar a INSPAI, per ara, ja que les utilitza per a gaudi propi.
Es va preveure fer l¿ingrés físic del fons en tres blocs, en un màxim de quatre anys. Els blocs d¿entregues són els següents:
¿ Primera entrega: 68.000 imatges aproximadament d¿entre l¿octubre del 1984 i l¿any 2000, majoritàriament en blanc i negre. Feta el 12 d¿abril de 2022.
¿ Segona entrega: imatges d¿entre l¿octubre del 1984 i l¿any 2000, majoritàriament en color.
¿ Tercera entrega: imatges amb dates entre 2002 i l¿actualitat, digitals en format JPEG.
Fins al setembre del 2022 s¿ha fet el primer lliurament d¿imatges del fons.
Dades sobre l’ingrés
La Diputació de Girona va acceptar la proposta formulada per Manel Lladó per acord de la Junta de Govern de 21 de desembre de 2021, i el 22 de març de 2022 es va signar el contracte de cessió en règim de comodat i donació posterior entre la Diputació de Girona i Manel Lladó.
El 22 de març de 2022, es va recollir la primera part del fons, segons l¿acord establert en el contracte entre INSPAI i el fotògraf.
Àrea de contingut i estructura
Abast i contingut
El fons personal Manel Lladó Aliu és un fons fotogràfic privat de tipus personal; l¿autoria i la propietat de les fotografies que el componen són de Manel Lladó. El fons es va generar principalment a partir de l¿activitat professional de l¿autor. Representa una memòria gràfica de les comarques gironines, a partir de la seva faceta com a fotoperiodista en diversos mitjans de comunicació. L¿autor també ha treballat amb altres tipus de temàtica fotogràfica com la publicitària, la de moda, retrats d¿estudi, casaments, de natura i patrimoni. L¿any 1984 va començar a treballar com a fotoperiodista i el primer reportatge que va fer va ser el de la inauguració de la plaça d¿Europa de Girona.
Es tracta d¿un fons important de fotografia analògica i digital, amb procediments com la gelatina i plata de revelatge químic, amb temàtica de fotografia de natura, fotografia de galeria, aèries, de patrimoni, postal comercial, fotoperiodisme, vida social i esdeveniments, política, successos, urbanisme, retrats i personatges públics i fotografia social, entre d¿altres. La cronologia comprèn des del 1984 fins al 2021 aproximadament. L¿àmbit geogràfic està centrat principalment en les comarques gironines, les comarques barcelonines i Catalunya.
Les fotografies presenten una gran qualitat tècnica i una importància rellevant per les temàtiques. La meitat del fons és en blanc i negre i l¿altra meitat en color, aproximadament. L¿any 2000 va començar a fer el salt cap a la fotografia digital.
Les temàtiques més importants que constitueixen el fons, segons el mateix autor, en relació amb els llocs on ha treballat, són les següents:
1. Fotoperiodisme
2. Aiguaviva
3. Fotografies de natura
4. Fotos aèries de les comarques gironines
5. Fotografies d¿estudi de models
6. Imatges digitals, la majoria de les quals són fruit del fotoperiodisme; la seva cronologia comença l¿any 2000 i s¿allarga fins a l¿actualitat.
Manel Lladó cobria com a fotoperiodista les comarques gironines, però també les comarques barcelonines, per la qual cosa trobarem imatges amb les temàtiques que hem descrit anteriorment que corresponen a zones de Barcelona.
Àrea de condicions d’acccés i ús
Condicions d’accés
Accés lliure i gratuït.
Pel que fa als permisos dels models de les fotografies d¿estudi, Manel Lladó hauria d¿entregar còpies per poder-les utilitzar, o informar les persones afectades que el fons ha passat a ser gestionat per INSPAI, per la qual cosa cal revisar-ho legalment.
Àrea de control de la descripció
Autoria i data/es
Lydia Ballester, setembre del 2022.
Fonts
Documentació administrativa relacionada amb l¿ingrés i el tractament tècnic del fons.
Llistes descriptives proporcionades pel mateix fotògraf.