Logo DDGI

Icona agenda Noticias

Divendres 5 d'Abril

Una exposició de fotografies de Valentí Fargnoli a la Casa de Cultura mostra les comarques gironines de fa un segle



La Casa de Cultura de la Diputació de Girona acull, fins al 25 de maig, l'exposició de fotografia "Valentí Fargnoli. El paisatge revelat". La mostra convida el visitant a gaudir, des de la particular òptica del fotògraf, d'un formidable passeig visual que permet reconstruir la realitat de les comarques gironines de fa un segle. Les imatges provenen d'INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació, que té una de les millors recopilacions de l'obra de Fargnoli. Justament, aquest diumenge, 7 d'abril, es compleixen 75 anys de la mort del fotògraf.

Valentí Fargnoli (Barcelona, 1885 - Girona 1944) va recórrer incansablement els municipis gironins i va captar amb la seva càmera la gent, els pobles i paisatges de les comarques gironines abans del desenvolupament turístic. Un relat visual de la vida quotidiana del territori que Sebastià Martí Calvo (Girona, 1960-2013) va tenir a casa seva durant molts anys, ja que el seu pare, Sebastià Martí Roura (Tossa de Mar, 1914 - Girona, 1999), també fotògraf, havia estat l'ajudant de Valentí Fargnoli. Sebastià Martí, conscient que el tresor que tenia no podia quedar en un racó o en un espai privat, el va oferir a INSPAI, on el fons va ingressar el 19 de maig de 2011.

Aquest fons conté 834 plaques de vidre. I tot i que en podem trobar en molts centres culturals, museus, arxius, centres de documentació o biblioteques, i deixant de banda les imatges encarregades per Adolf Mas a Fargnoli per a l'lnventari iconogràfic de Catalunya, INSPAI és un dels pocs centres que disposa de tants suports en placa de vidre junts del fotògraf.

Les plaques de vidre són autèntiques peces de museu, i la informació que contenen és molt valuosa des del punt de vista patrimonial, tècnic, històric, informatiu, estètic, documental i artístic: integren tots els valors d'una imatge.

El tractament tècnic que s'ha dut a terme des que el fons va ingressar a INSPAI, a grans trets, ha consistit en la neteja i la restauració dels suports antics, de les plaques; la instal·lació en fundes i capses de conservació especials; la digitalització i la descripció de totes les imatges; en definitiva, la conservació i la preparació per fer-ne difusió, els pilars de l'essència d'INSPAI.

D'altra banda, INSPAI també disposa de 774 imatges més de Fargnoli provinents de diferents fons i col·leccions, com són: Fons Diputació de Girona, Fons Emili Massanas i Burcet, Fons Martí Calvo i la Col·lecció Cabezas, entre els quals també hi ha plaques de vidre i còpies d'època. En total, hi ha 1.608 imatges de Valentí Fargnoli que poden ser consultades.


WEB RELACIONADA

http://www.inspai.cat/Inspai/ca/patrimoni-fotografic/21/fons-valenti-fargnoli
Divendres 14 de Desembre

Un reportatge fotogràfic sobre el fenomen migratori guanya la dissetena convocatòria de Joves Fotògraf(e)s

La dissetena edició de Joves Fotògraf(e)s ja té guanyador: el projecte «La frontera Sud, a l'ombra del Nord», del fotògraf Martí Albesa. La comissió avaluadora, formada per representants de la Diputació de Girona i per especialistes i professionals del món de la fotografia, les arts i la cultura, ha seleccionat, per unanimitat, aquest projecte i n'ha subratllat el tractament i l'aproximació al tema (la immigració), així com la seva qualitat artística i tècnica. L'any passat, la convocatòria de Joves Fotògraf(e)s va fer un canvi important, ja que va ampliar el seu abast territorial i el va estrendre a tot Catalunya. El guanyador, Martí Albesa, és un jove fotògraf de 29 anys. Amb el reportatge fotogràfic presentat, Albesa ha volgut mostrar la realitat del fenomen migratori a la frontera sud d'Europa (al sud de la península Ibèrica): la massiva arribada de persones provinents del continent africà i la situació de col·lapse de les institucions encarregades de la seva atenció. El projecte consta d'un conjunt de trenta cinc fotografies en color per mitjà de les quals Martí Albesa construeix un discurs amb l'objectiu de denunciar la manca d'atenció de les persones que creuen l'estret de Gibraltar, unes persones carregades d'esperança però alhora temoroses del seu incert futur. «Als seus ulls, res més que tristesa i resignació. Als seus cors, una força més que humana per sobreviure a les misèries que els han estat escrites. No hi ha tanques, ni mars ni fronteres tan fortes com el dret a migrar que exerceixen a cada passa», explica l'autor. Per donar cos a aquest reportatge fotogràfic, Martí Albesa ha centrat el seu treball en els ports de Tarifa, Algeciras, Barbate i els centres que acullen els immigrants a Los Barrios i San Roque. Realitzat a principis d'agost de 2018, el fotògraf mostra com durant aquest període concret «L'aglomeració provocada per la inacció i la descoordinació va acabar en estancaments a centres esportius, magatzems en desús o fins i tot als mateixos ports». Així, el resultat no va ser un altre que «Centenars de persones amuntegades a l'espera que alguna institució se'n fes càrrec». INSPAI, Centre de la Imatge programarà una exposició amb aquestes imatges que es presentarà a la Casa de Cultura de Girona i que després passarà a formar part del programa d'Exposicions Itinerants de la Diputació de Girona; n'editarà un catàleg i n'oferirà una exposició virtual al lloc web d'INSPAI. L'exposició també formarà part de certàmens i festivals fotogràfics durant el 2020; del Festival Off a Perpinyà; de l'Imaginària, a Castelló de la Plana; de la Biennal Olot-Fotografia, i del Festival Mirades, de Torroella de Montgrí, entre d'altres. Martí Albesa va néixer a Olot el 1988, on resideix. Format com a fotògraf i dissenyador gràfic, es dedica de forma professional a la fotografia de premsa i a la producció de reportatges fotogràfics i projectes audiovisuals. L'any 2017 va fundar el projecte periodístic La Talaia, des del qual treballa el fenomen migratori a Grècia i al sud peninsular. Portfoli: www.martialbesa.com En aquesta darrera convocatòria del Premi Joves Fotògraf(e)s, la comissió d'avaluació ha estat formada pel vicepresident de la Diputació de Girona, Albert Piñeira; per la tècnica documentalista d'INSPAI, Centre de la Imatge, Laura Tàrrega; per la directora d'art i comissària i dissenyadora d'exposicions fotogràfiques, Inés Casals, i pels fotògrafs Mart
Dimecres 12 de Desembre

Un reportatge fotogràfic sobre el fenomen migratori guanya la dissetena


La dissetena edició de Joves Fotògraf(e)s ja té guanyador: el projecte «La frontera Sud, a l'ombra del Nord», del fotògraf Martí Albesa.

La comissió avaluadora, formada per representants de la Diputació de Girona i per especialistes i professionals del món de la fotografia, les arts i la cultura, ha seleccionat, per unanimitat, aquest projecte i n'ha subratllat el tractament i l'aproximació al tema (la immigració), així com la seva qualitat artística i tècnica. L'any passat, la convocatòria de Joves Fotògraf(e)s va fer un canvi important, ja que va ampliar el seu abast territorial i el va estendre a tot Catalunya. El guanyador, Martí Albesa, és un jove fotògraf de 29 anys. Amb el reportatge fotogràfic presentat, Albesa ha volgut mostrar la realitat del fenomen migratori a la frontera sud d'Europa (al sud de la península Ibèrica): la massiva arribada de persones provinents del continent africà i la situació de col·lapse de les institucions encarregades de la seva atenció.

El projecte consta d'un conjunt de trenta cinc fotografies en color per mitjà de les quals Martí Albesa construeix un discurs amb l'objectiu de denunciar la manca d'atenció de les persones que creuen l'estret de Gibraltar, unes persones carregades d'esperança però alhora temoroses del seu incert futur. «Als seus ulls, res més que tristesa i resignació. Als seus cors, una força més que humana per sobreviure a les misèries que els han estat escrites. No hi ha tanques, ni mars ni fronteres tan fortes com el dret a migrar que exerceixen a cada passa», explica l'autor.
Per donar cos a aquest reportatge fotogràfic, Martí Albesa ha centrat el seu treball en els ports de Tarifa, Algeciras, Barbate i els centres que acullen els immigrants a Los Barrios i San Roque. Realitzat a principis d'agost de 2018, el fotògraf mostra com durant aquest període concret «L'aglomeració provocada per la inacció i la descoordinació va acabar en estancaments a centres esportius, magatzems en desús o fins i tot als mateixos ports». Així, el resultat no va ser un altre que «Centenars de persones amuntegades a l'espera que alguna institució se'n fes càrrec».

INSPAI, Centre de la Imatge programarà una exposició amb aquestes imatges que es presentarà a la Casa de Cultura de Girona i que després passarà a formar part del programa d'Exposicions Itinerants de la Diputació de Girona; n'editarà un catàleg i n'oferirà una exposició virtual al lloc web d'INSPAI. L'exposició també formarà part de certàmens i festivals fotogràfics durant el 2020; del Festival Off a Perpinyà; de l'Imaginària, a Castelló de la Plana; de la Biennal Olot-Fotografia, i del Festival Mirades, de Torroella de Montgrí, entre d'altres. Martí Albesa va néixer a Olot el 1988, on resideix. Format com a fotògraf i dissenyador gràfic, es dedica de forma professional a la fotografia de premsa i a la producció de reportatges fotogràfics i projectes audiovisuals. L'any 2017 va fundar el projecte periodístic La Talaia, des del qual treballa el fenomen migratori a Grècia i al sud peninsular.

Portfoli: www.martialbesa.com

En aquesta darrera convocatòria del Premi Joves Fotògraf(e)s, la comissió d'avaluació ha estat formada pel vicepresident de la Diputació de Girona, Albert Piñeira; per la tècnica documentalista d'INSPAI, Centre de la Imatge, Laura Tàrrega; per la directora d'art i comissària i dissenyadora d'exposicions fotogràfiques, Inés Casals, i pels fotògrafs Marta Negre i Dani Duch. 

Dimarts 11 de Desembre

La web d'INSPAI, finalista dels premis tecnològics E-TECH 2018


L'Associació d'Empreses de Noves Tecnologies de Girona (AENTEG) va reunir ahir 140 persones en la gala dels dotzens premis E-TECH.

En aquesta gala, la web www.inspai.cat ha quedat finalista, en la categoria Premi a l'Aplicació de Tecnologia a l'Empresa, el web desenvolupat per l'estudi Iglésies Associats i programat pels equips d'informàtica de la Diputació de Girona.

Amb la renovació del web, INSPAI vol garantir una millor usabilitat als usuaris, presentar el contingut d'una manera més neta i clara, i millorar l'eina de recerca del fons i de les col·leccions d'imatges. Amb el nou format es garanteix una millor usabilitat als usuaris amb la presentació dels continguts d'una manera més neta i clara, i una millora de l'eina de cerca dels seus fons i col'leccions d'imatges.

El nou lloc web vol donar una nova imatge visual d'INSPAI. S'ha apostat per un disseny net, clar, poc carregat i funcional. S'han reorganitzat i reestructurat els continguts i s¿ha creat una arquitectura de base de dades paral·lela que fa més fàcil la visualització i la recerca de les imatges.
Dilluns 15 d'Octubre

Una exposició retrospectiva i un llibre expliquen la trajectòria professional i vital de Pep Iglésias

Vuit mesos després de la mort del fotoperiodista gironí Pep Iglésias, INSPAI presenta públicament i per primera vegada les fotografies més representatives del seu fons, custodiat pel Centre de la Imatge des del 2017.

Es fa mitjançant dos projectes que sorgeixen alhora: una exposició retrospectiva de l'obra d'Iglésias i el IX volum de la col·lecció QUADERNS DE FOTOGRAFIA.

La Casa de Cultura de Girona ha estat l'emplaçament escollit per acollir l'exposició que el mateix Pep Iglésias, en el moment de començar-la a organitzar, va decidir titular Anacronismes, 1978-2009. Amb aquesta mostra es pretén donar una imatge global, però alhora acurada, de la figura de Pep Iglésias, tant de la seva faceta com a fotoperiodista com la personal, la de ciutadà gironí fortament vinculat a la ciutat que el va veure néixer. Són un total de 124 fotografies de diferents formats, en blanc i negre i en color, que fan un repàs al conjunt del fons de Pep Iglésias. Les seves imatges són el testimoni gràfic de l'evolució més important en el món de la fotografia dels darrers setanta anys, aproximadament, i el seu llegat és un referent imprescindible per al fotoperiodisme de premsa local i de la fotografia freelance.

Paral·lelament a aquesta exposició i amb el mateix nom, Anacronismes, 1978-2009, també es presenta el nou volum de la col·lecció QUADERNS DE FOTOGRAFIA, que edita INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona amb l'objectiu de donar a conèixer l'obra dels fotògrafs que han fet donació dels seus fons fotogràfics a la Diputació de Girona. Així doncs, aquest nou volum, el novè de la col·lecció, està dedicat a Pep Iglésias. El llibre consta d'una primera part formada per textos institucionals i personals que defineixen la figura de Pep Iglésias, entre els quals, d'Eudald Camps, Imma Merino o Eva Vàzquez, que ens acosten a la vida i a la professió d'aquest fotògraf i fotoperiodista gironí; i d'una segona part que conté unes quatre-centes imatges del seu fons fotogràfic.

La presentació. Tant l'exposició com el llibre es presentaran el proper dimarts, 16 d'octubre, a les 19 h, a la sala d'exposicions de la Casa de Cultura, en un acte públic que estarà encapçalat per Albert Piñeira, vicepresident de la Diputació de Girona, i que comptarà també amb Lluís Freixas, director en funcions de la Casa de Cultura, i Natàlia Navarro, cap d'INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona. Hi intervindran com a ponents Eva Vàzquez, periodista, i Daniel Gluckmann, fotògraf i director a Espanya i Portugal de Getty Images. Després de la presentació, hi haurà una visita guiada a l'exposició a càrrec de Toni Iglésias, publicista i creatiu, i Daniel Gluckmann.

L'exposició es podrà visitar del 17 d'octubre al 17 de novembre de 2018 a la Casa de Cultura. I el servei educatiu de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona ha preparat dues activitats paral·leles, que tenen la finalitat d'acostar la figura del fotoperiodista a nens i joves.

Durant l'horari d'obertura de la sala es podrà participar de manera lliure a l'activitat "Emociona't amb Pep Iglésias: a través d'uns autoretrats d'Iglésias s'hauran de representar les emocions que transmeten les fotografies a qui les mira. A banda d'aquesta activitat, del 17 d'octubre al 17 de novembre, a l'espai lúdic situat a la planta baixa de la Casa de Cultura es proposa crear una història a partir de les fotografies de l'exposició i compartir-la a les xarxes socials amb l'etiqueta #pepiglésiasccg.

Dijous 20 de Setembre

INSPAI presenta l'Estudi de camp del patrimoni fotogràfic dels museus de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona


El Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, INSPAI, ha presentat avui a la Casa de Cultura l'Estudi de camp del patrimoni fotogràfic dels museus de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona. L'objectiu d'aquest treball és conèixer la composició i l'estat del patrimoni fotogràfic dels museus integrants de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona, i oferir-los dinàmiques d'actuació per a la preservació i difusió d'aquest patrimoni.

L'estudi ha estat presentat a la Casa de Cultura de Girona per Albert Piñeira, vicepresident segon de la Diputació de Girona i diputat de Cultura; Lluís Figueres, president de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona; Natàlia Navarro, directora i coordinadora de l'estudi i cap d'INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, Alfred Mauri, coautor de l'estudi, arxiver i exdirector de l'Escola Superior d'Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED). L'acte ha comptat amb l'assistència de Jordi Mestre, coautor de l'estudi. 

L'estudi
L'estudi s'ha fet en els 25 museus que formen part de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona. En conjunt s'han identificat 2.174.659 fotografies, de les quals el 79 % correspon a imatges digitals i el 21 % a imatges analògiques.

Una de les conclusions més rellevants de l'estudi és que la imatge digital és un dels àmbits en què hi ha més aspectes a resoldre i en què cal més formació. En aquest sentit es recomana prestar una especial atenció a aplicar els sistemes més òptims d'emmagatzematge, formats i suports de les fotografies digitals, com pot ser, per exemple, l'ús del documents TIFF en lloc de JPG. De fet l'estudi s'ha presentant en el marc d'una jornada que treballa en aquesta direcció: la jornada tècnica "La digitalització i la gestió de les imatges digitals" (vegeu el programa mitjançant aquest enllaç: https://bit.ly/2NSyc1B).

A l'estudi s'arriba a diferents conclusions, que són útils per redefinir les polítiques i les línies d'actuació, entre les quals destaquen:
- La tipologia d'ingrés dominant de les col·leccions i dels fons fotogràfics són les donacions, que són presents en el 80 % dels museus, seguit de les cessions i dipòsits, en un 60 %, de manera que les formes d'adquisició predominants són les no oneroses.
- Hi ha un clar predomini de les col·leccions i del fons fotogràfics generats per l'Administració i els de caràcter personal, que representen un 30 % i un 27 % respectivament, seguits dels familiars, amb un 14 %.
- Els positius i negatius conservats als museus són majoritàriament en suport de plàstic.
- El 28% dels centres disposen també de fons audiovisuals.
- El 42% dels museus disposen d'imatges del segle XIX. Se'n detecta un increment a partir de l'any 1940 que esdevé molt més notable a partir del 1970. Hi ha per tant un predomini d'imatges posteriors a 1970.
- La majoria de museus té percentatges molt elevats d'imatges en un estat entre molt bo i bo.
- El 84 % dels museus fan activitats de difusió, i es concentren sobretot en activitats com ara publicacions, exposicions i articles de premsa.
- L'any 2004 va ser el punt d'inflexió en què la captació digital va deixar enrere la captació química.

Més informació:
http://www.ddgi.cat/web/noticia/6379/inspai-presenta-l-estudi-de-camp-del-patrimoni-fotografic-dels-museus-de-la-xarxa-territorial-de-museus-de-les-comarques-de-girona
Divendres 14 de Setembre

INSPAI organitza un cicle de conferències i un taller sobre fotografia


INSPAI presenta un cicle de conferències i un taller per a aquesta tardor, projectats pel Servei de Formació, el qual té la missió d'organitzar activitats amb l'objectiu de donar formació sobre diferents vessants de la fotografia.

Aquest servei anirà acompanyat de la marca Imàgora (imatge + àgora), per destacar que es tracta d'un espai de trobada per a les persones interessades en la fotografia, on podran formar-se en aquesta disciplina i rebre informació sobre els diferents vessants de la matèria.

Les activitats que es presenten són un taller i dues conferències, que tenen l'objectiu de promoure la cultura fotogràfica a partir de les experiències de fotògrafs i fotògrafes professionals.

El 22 de setembre es portarà a terme el taller "Descobrint el fotollibre", en què es retrocedirà fins als orígens del llibres de fotografia, es farà un recorregut pels llibres dels autors que més han influït en el treball de la fotògrafa Miren Pastor i s'analitzarà el context per comprendre millor què volen transmetre. El taller s'impartirà a la Casa de Cultura de Girona en horari de 10 a 14 hores i de 16 a 19 hores. Té un preu de 40€ i està dirigit a qualsevol persona interessada en la fotografia, els llibres i la cultura en general, amb ganes de descobrir l'univers del fotollibre.

El 28 d'octubre la fotògrafa Tania Castro, fotoperiodista compromesa amb la fotografia i amb el fotoperiodisme com a eina de canvi social, pronunciarà la conferència "El treball com a fotoperiodista: compromisos, riscos i ètica". Tindrà lloc a la Casa de Cultura de Girona a les 19 hores i s'hi podrà assistir gratuïtament.

El 29 de novembre hi haurà la darrera conferència, amb el títol "El que amaga una imatge", que pronunciarà el fotògraf Israel Ariño. A la conferència es plantejaran qüestions que afecten la imatge i el procés fotogràfic i es parlarà sobre les diferents capes d'una imatge, sobre el que mostren i, sobretot, sobre el que amaguen. També, sobre les maneres de construir i de treballar la nostra escolta de la realitat, d'estar atents a les primeres intuïcions i sobre com donar significat a tot aquest material de manera contundent.

Les inscripcions es podran formalitzar a l'apartat de formació del web d'INSPAI. I atès que l'aforament és limitat, es donarà prioritat a les persones que s'hi hagin inscrit prèviament.
Dimecres 5 de Setembre

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, edita Emili Massanas i Burcet: La fotografia a les comarques gironines (1850-1991)

Aquest és el vuitè volum de la col·lecció "Quaderns de Fotografia", i és una reedició del primer volum _ Fotògrafs i editors a les comarques de Girona. Emili Massanas i Burcet, 1940-1991_ de la mateixa col·lecció.

La col·lecció "Quaderns de Fotografia" va néixer amb la voluntat de donar a conèixer l'obra dels fotògrafs que han fet donació dels seus fons fotogràfics a la Diputació de Girona, una manera de fer-ne difusió i de posar a l'abast del públic la seva producció.

El primer volum, publicat l'any 1998, es va dedicar a l'obra del col·leccionista de fotografia, fotògraf, dissenyador i agitador cultural Emili Massanas i Burcet. El seu fons i col·lecció fotogràfics varen ingressar a la Diputació de Girona per mediació de la seva família l'any 1993, després de la mort prematura del fotògraf dos anys abans.

En aquest primer quadern, que va anar a càrrec de J. Víctor Gay, Dolors Grau, d'una banda, va compilar part de les dades i de la informació que Emili Massanas va anar recollint al llarg dels anys, i de l'altra, es va aplegar una selecció de les fotografies que configuren la col·lecció.

El llibre, que actualment està exhaurit i fora de catàleg, és una obra de referència: l'única publicació que recull els principals fotògrafs i estudis de fotografia de les comarques de Girona des de l'aparició d'aquesta tècnica i medi expressiu a casa nostra, ordenats alfabèticament i per municipis.

Aquesta reedició, titulada Emili Massanas i Burcet: La fotografia a les comarques gironines (1850-1991) commemora el vintè aniversari de la primera edició. Presenta una revisió i ampliació dels textos per tal d'actualitzar-ne els continguts, i afegeix noves dades, informacions, fotògrafs, galeries fotogràfiques i tot allò relacionat amb la informació extreta de les notes i apunts de la col·lecció d'Emili Massanas. Al mateix temps, també aplega noves dades i informacions obtingudes de treballs i estudis relacionats amb la fotografia a les comarques de Girona que han aparegut al llarg d'aquest anys. Aquesta part ha anat a càrrec de la compiladora del primer text, l'arxivera Dolors Grau i suposa el gruix principal de la publicació. El text s'acompanya de 106 fotografies representatives dels diferents autors que reflecteixen la varietat i diversitat de la col·lecció d'Emili Massanas i n'exemplifiquen el caràcter completista, especialment des de 1855 fins a 1940.

A la reedició s'ha mantingut el pròleg que el fotògraf Xavier Miserachs va fer a la primera edició i s'hi han introduït textos nous que, d'una banda, complementen la informació recollida relacionada amb la vida i el treball d'Emili Massanas, com és el cas del text del seu amic Jordi Mestre o el text del tècnic de difusió d'INSPAI, Josep Ros, una aproximació al voltant de la figura del col·leccionista i del valor de la col·lecció fotogràfica.

D'altra banda, el llibre conté un seguit de textos sobre els treballs tècnics que ha portat a terme INSPAI al llarg d'aquests anys:

Sílvia Padrós i Sònia Granel, tècniques d'arxiu d'INSPAI, aporten dades i informació sobre el tractament tècnic i arxivístic dut a terme al fons i la col·lecció Emili Massanas des que va ingressar a la Diputació de Girona, així com la fitxa del fons. Diego Fontalba, tècnic de digitalització d'INSPAI, hi fa  una revisió de l'evolució dels treballs de digitalització i preservació digital de les imatges del fons que exemplifiquen l'evolució d'aquests sistemes digitals de preservació de les fotografies i de les tècniques, programes i instruments emprats en la seva realització. Finalment, Laura Tàrrega, tècnica documentalista d'INSPAI, presenta en aquest volum una catalogació i descripció de la biblioteca d'Emili Massanas i explica quins han estat els treballs de restauració d'alguns volums i exemplars d'aquesta biblioteca, que constitueix un ric complement al seu fons i la seva col·lecció de fotografies.

Dissabte 1 de Setembre

La Diputació de Girona porta al Festival Off de Perpinyà l'exposició guanyadora de la setzena edició del Premi Joves Fotògraf(e)s: «Nparanpare»

La Diputació de Girona, per mitjà d'INSPAI, Centre de la Imatge, participa per setzè any consecutiu en el Festival Off de Perpinyà, amb l'exposició «Nparanpare», del fotògraf Daniel Casanovas, guanyador de la setzena edició del Premi Joves Fotògraf(e)s. La mostra es presenta per primer cop en aquest festival, després que s'inaugurés a la Casa de Cultura de Girona el mes de juny passat, i es podrà veure a la sala d'exposicions de La Médiathèque de Perpinyà, de l'1 al 22 de setembre, coincidint amb el festival internacional de fotoperiodisme Visa pour l'Image. Després començarà un cicle itinerant per diferents sales d'exposicions de les comarques gironines i altres indrets. «Nparanpare» és un reportatge fotogràfic sobre la vida en un poblat de la sabana senegalesa. L'autor de les fotografies és Daniel Casanovas, un jove saltenc de naixement i resident a Bescanó de vint-i-quatre anys que ha plantejat el treball des d'un punt de vista crític envers la visió occidental de l'Àfrica subsahariana. Per fer-ho, el fotògraf s'ha centrat a deixar constància gràfica de la vida en el petit poblat de Boulembou, ubicat al bell mig de la sabana senegalesa i situat a trenta quilòmetres de Gàmbia, i ha escollit com a títol del reportatge el suggeridor nom de «Nparanpare», que vol dir 'bonic' en sarahule, l'idioma parlat a Boulembou. Daniel Casanovas construeix un discurs clar que té com a objectiu canviar la idea preconcebuda que es té del continent africà com a massa homogènia on tot són guerres, fam i tristesa, i donar a conèixer l'Àfrica de la felicitat. Ancorat en la tradició rural (Boulembou és a dues hores en cotxe de la ciutat amb supermercat més propera), Casanovas ens explica com «el poblat viu una feliç vida rutinària, en què no hi ha sorpreses ni gaires expectatives», i mostra, amb les seves imatges, com «això no és vist amb tristesa o desolació, sinó amb una tranquil·litat o ignorància que provoca el somriure quotidià». L'exposició consta d'un conjunt de trenta fotografies a través de les quals Daniel Casanovas documenta el dia a dia d'aquest poblat africà dedicant una atenció especial als infants: un grup de nens sortint de l'escola, o jugant i fent tombarelles; un noi cridant l'atenció en un dia de festa en què se celebra una lluita senegalesa (l'esport nacional); una dona al centre d'una rotllana, cantant i mostrant els seus dots de ball, en una festa improvisada; un noi treballant d'aprenent de mecànic de bicicletes, etc. El Festival Off és una proposta organitzada per la Cambra de Comerç i l'Associació de Comerciants que des de l'any 1995 du a terme coincidint amb el Visa pour l'Image. Dins aquest marc, el Festival Off presenta, també cada any, exposicions de qualitat de fotògrafs amateurs i professionals en diferents espais de la ciutat, com ara galeries, biblioteques, hemeroteques, comerços, restaurants, cafès, etc. La Diputació de Girona, a través d'INSPAI, Centre de la Imatge, fa setze anys que participa en el Festival Off i mostra, a La Médiathèque de Perpinyà, algun dels projectes amb els quals ha treballat INSPAI: projectes centrats en la promoció de la fotografia actual i contemporània. Més informació sobre el festival i el programa: http://pyrenees-orientales.cci.fr/festival_off. «Nparanpare» Sala d'exposicions de La Médiathèque 15, rue Émile Zola, Perpinyà De l'1 al 22 de setembre Dimarts, dimecres, divendres i dissabtes, de 10 a 18 h Dijous, de 13 a 18 h
Dijous 30 d'Agost

Nova convocatòria del Premi Joves Fotògraf(e)s, dotada amb un premi de 1000 €

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, fa pública una convocatòria per escollir el projecte fotogràfic que compondrà la dissetena edició del Premi Joves Fotògraf(e)s.

La convocatòria està dotada amb un premi de 1.000 euros; i hi poden participar tots els fotògrafs catalans (nascuts a Catalunya i/o residents) de 18 a 30 anys. La proposta expositiva seleccionada es presentarà a la Casa de Cultura de Girona i després també passarà a formar part del programa d'exposicions itinerants de la Diputació, de manera que es podrà veure a diferents municipis de la demarcació. També se n'editarà un catàleg. A banda, l'exposició farà estada al Festival Off de Perpinyà, al FineArt d'Igualada, al Festival Imaginària de Castelló de la Plana i al festival Mirades de Torroella de Montgrí, entre d'altres. Un cop acabat el recorregut, es crearà una exposició virtual al lloc web d'INSPAI. La convocatòria i les bases en què s'especifiquen els detalls del procés selectiu es poden consultar a l'apartat «Joves Fotògraf(e)s» del lloc web d'INSPAI (http://www.inspai.cat/Inspai/ca/premi-joves-fotografs): participants, projectes, documentació, lliurament, criteris de valoració, etc. El període per presentar les sol·licituds comença el 17 de setembre i acaba el 26 d'octubre de 2018. Una comissió d'avaluació formada per representants de la Diputació de Girona i per persones especialistes i professionals del món de la fotografia, les arts i la cultura serà l'encarregada d'escollir el projecte fotogràfic. La resolució de la convocatòria es farà pública a partir del 19 de novembre. Joves Fotògraf(e)s és un dels projectes més consolidats del conjunt d'activitats que organitza la Diputació de Girona en matèria cultural. Aquest projecte, impulsat per INSPAI, Centre de la Imatge, té per objectiu crear un espai de trobada de l'obra de fotògrafs i fotògrafes i fer-ne difusió per tal d'acostar al gran públic la fotografia des de totes les vessants. Per als autors, es persegueix la promoció i la projecció professional de la fotografia, i pel que fa als ajuntaments, institucions i entitats gironines, se'ls ofereix l'exposició itinerant perquè la programin a l'agenda cultural. El projecte Joves Fotògraf(e)s va començar l'any 2001. Des de llavors, han estat protagonistes d'aquestes exposicions: Quim Giró, Javier Marroquin, Maria del Mar Ribot, Rafael Bosch, Eloi Bautista, Martí Artalejo, Pere de Prada, Tonyi Mateos, Elisabet Serra, Joel López, Alícia Rius, Yurian Quintanas, Carles Palacio i Marina Calahorra. L'any passat el premi va fer un salt important: es va ampliar l'abast territorial i els participants ja no es limitaven a les comarques de Girona sinó que podien ser de tot Catalunya. El guanyador d'aquesta darrera convocatòria va ser Daniel Casanovas, amb el projecte «Nparanpare», que es podrà veure durant aquest setembre al Festival Off de Perpinyà i desprès començarà un recorregut per diferents municipis de les comarques gironines. Totes aquestes exposicions es troben a l'apartat «Exposicions virtuals» del lloc web d'INSPAI: http://www.inspai.cat/Inspai/ca/exposicions-virtuals-fotografia
Dijous 28 de Juny

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, presenta l'exposició guanyadora de la setzena edició del Premi Joves Fotògraf(e)s

«Nparanpare» es podrà veure a la Casa de Cultura fins al 20 de juliol i després la mostra s'integrarà dins el programa d'exposicions itinerants de la Diputació de Girona, amb l'objectiu que es pugui veure a diferents sales d'exposicions de les comarques gironines. També formarà part de certàmens i festivals fotogràfics: del Festival Off 2018, a Perpinyà; de l'Imaginària, a Castelló de la Plana; de la Biennal Olot-Fotografia, i del Festival Mirades de Torroella de Montgrí, entre d'altres. Jordi Camps, diputat de la Diputació de Girona; Natàlia Navarro, cap d'INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, i Daniel Casanovas, autor del reportatge, han estat els encarregats de presentar l'exposició en un acte que ha tingut lloc aquest matí a la mateixa sala d'exposicions de la Casa de Cultura. El projecte. «Nparanpare» és el projecte guanyador de la setzena edició de la convocatòria del Premi Joves Fotògraf(e)s organitzada per INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, amb la voluntat de promoure la fotografia artística i documental, i alhora estimular els fotògrafs i fotògrafes a crear i desenvolupar projectes. És important subratllar que en la convocatòria d'enguany Joves Fotògraf(e)s ha fet un canvi destacat respecte a les edicions anteriors, ja que n'ha ampliat l'abast territorial i i l'ha fet extensible a tot Catalunya. Una comissió avaluadora, formada per representats de la Diputació de Girona i per especialistes i professionals del món de la fotografia, les arts i la cultura, va seleccionar per unanimitat aquest projecte i en va subratllar l'originalitat, la innovació i la qualitat artística i tècnica. L'autor de les fotografies és Daniel Casanovas, un jove saltenc de naixement i resident a Bescanó de vint-i-quatre anys que ha plantejat el reportatge des d'un punt de vista crític envers la visió occidental de l'Àfrica subsahariana. Per fer-ho, el fotògraf s'ha centrat a deixar constància gràfica de la vida en el petit poblat de Boulembou, ubicat al bell mig de la sabana senegalesa i situat a 30 quilòmetres de Gàmbia, i ha escollit com a títol del reportatge el suggeridor nom de «Nparanpare», que vol dir 'bonic' en sarahule, l'idioma parlat a Boulembou. Daniel Casanovas construeix un discurs clar que té com a objectiu canviar la idea preconcebuda que es té del continent africà com a massa homogènia on tot són guerres, fam i tristesa, i donar a conèixer l'Àfrica de la felicitat. Ancorat en la tradició rural (Boulembou és a dues hores en cotxe de la ciutat mb supermercat més propera), Casanovas ens explica com «el poblat viu una feliç vida rutinària, en què no hi ha sorpreses ni gaires expectatives», i mostra, amb les seves imatges, com «això no és vist amb tristesa o desolació, sinó amb una tranquil·litat o ignorància que provoca el somriure quotidià». L'exposició consta d'un conjunt de trenta fotografies a través de les quals Daniel Casanovas documenta el dia a dia d'aquest poblat africà dedicant una atenció especial als infants: un grup de nens sortint de l'escola, o jugant i fent tombarelles; un noi cridant l'atenció en un dia de festa en què se celebra una lluita senegalesa (l'esport nacional); una dona al centre d'una rotllana, cantant i mostrant els seus dots de ball, en una festa improvisada; un noi treballant d'aprenent de mecànic de bicicletes, etc.
Divendres 8 de Juny

INSPAI organitza una jornada de portes obertes i un taller sobre la tècnica fotogràfica del col·lodió humit

Amb motiu del Dia Internacional dels Arxius, INSPAI realitza una visita guiada per les instal·lacions del centre i els dipòsits de conservació del patrimoni fotogràfic de les comarques gironines. Al matí es realitzarà un taller teoricopràctic organitzat pel Servei de Formació d'INSPAI sobre el procediment fotogràfic del col·lodió, una tècnica fotogràfica creada l'any 1851 per Gustave Le Gray que va ser molt emprada durant quaranta anys, fins a la darreria del segle xix. El taller, impartit per Miquel Àngel Prat Cardó, consistirà en una primera part teòrica, d'introducció a la història d'aquest procediment, les seves formulacions i el seu procés de preparació, i en una segona part pràctica al laboratori fotogràfic, on es prepararà el material i els assistents podran realitzar la seva placa fotogràfica de col·lodió humit amb càmeres i material fotogràfic i de revelat antics.
Divendres 20 d'Abril

INSPAI edita per Sant Jordi la tretzena sèrie de punts de llibre, dedicada a les fotografies del Fons Pep Iglésias

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, dins el seu àmbit d'actuació, que es basa en la difusió i divulgació dels fons fotogràfics que gestiona, ha editat, un any més, un conjunt de deu punts de llibre. Les imatges que il·lustren la sèrie pertanyen al Fons Pep Iglésias. Aquesta nova edició dels punts de llibre està dedicada al fotoperiodista, fotògraf freelance i dissenyador gràfic Pep Iglésias (Girona, 1958-2018). És una petita mostra de l'extens fons fotogràfic resultat de la carrera d'aquest professional. Les imatges també formen part de la tria feta pel mateix Pep Iglésias per a l'edició del vuitè volum de la col·lecció «Quaderns de Fotografia» i per a una exposició, el mes d'octubre de 2018. Els nous punts de llibre d'INSPAI es poden trobar a la parada de la Diputació de Girona, que enguany estarà situada a la plaça de Catalunya (a tocar del pont de Pedra). Els punts de llibre seran ben aviat a diferents llibreries de les comarques de Girona així com a la resta de Catalunya, Palma de Mallorca i Perpinyà. Es pot consultar més informació sobre les llibreries a la pàgina web d'INSPAI. INSPAI és un servei públic especialitzat i un equipament específic dedicat a la recollida, tractament, conservació, difusió i promoció de la imatge, així com a la formació en relació amb aquest entorn. Combina l'àmbit patrimonial, que té les funcions pròpies de l'Arxiu d'Imatges Emili Massanas i Burcet, i l'àmbit de promoció, relacionat amb la imatge contemporània.
Logo Facebook Logo Vimeo Logo Youtube Logo Twitter
Plaça de l'Hospital, 6 - 17002 Girona. Tel. 972 185 058 / 972 185 000 info@inspai.catinfo@inspai.cat
Situación Aviso legal Diputació de Girona 2018